HOME Akumulátory Elektromotory Motory Nabíječky Přijímače RC soupravy Regulátory Serva Stavebnice Vrtule
BAZAR   Download   JAK OBJEDNÁVAT - FAQ   Odkazy   Manuály   Žebříček RC souprav   Kontakt   Email-objednávka

Tipy z DF - www.mojehobby.cz apod.

Martin Z 08.11.2004 Re: dural

Milan Porkristl ml (08.11.2004 20:32:51): fakturu jsem vyhodil, ale na plechu je fixou napsáno 424413.21, což podle jejich popisů u plechů je slitina polotvrdá AlMg3, tedy opravdu to asi není ten dural jak ho známe v tenčím podání z podvozků letadel, každopádně u jejich ostatních plechů 424201.61 a 424203.61 je výslovně uvedeno slitina AlCu4Mg dural nebo superdural.

mnou koupený tlustý plech na moje použití rozhodně stačí, to nebudou bočnice mechaniky, to budou po vyřezání bočnice tvořící střední část polomaketového trupu, mechanika s továrními plastovými bočnicemi bude uvnitř..

n.a 08.11.2004 Re: dural

Tomashr (08.11.2004 21:07:30): No proto. Duralu 424201.61 totiž zpracuji ročně kolem tuny na podvozky.Ale ten materiál je z Německa.Duralové trubky stejné třídy dělají Kovohutě Děčín(nebo jak se to teť jmenuje).Akorát,že teť nejak omezují sortiment.Prodává např.Ferona Holešovice.Tuším,že uříznou i kus.



-------------------------------------------------

AERO 08.03.2006 11:40:18 - Laminatová pouzdra na trubku

Dobře, takže jedna super finta na laminátové trubky
1. Koupíš v modelářském obchodě nebo labolatorních a nebo ve zdravotnických potřebách silikonovou hadičku
2. do hadičky vrazíš ocelový drát, - trn aby vnější průměr hadičky byl identický s průměrem spojky.
3. bez jakékoliv separace natočíš na hadičku skelnou tkaninu, kterou si předem prosytíš na nějaké vhodné podložce
4. Po vytvrzení vytáhneš z hadičky ocelový trn - drát a pak z laminátového futra i hadičku. Snadné, rychlé bez námahy.
To máte ode mne k MDŽ.




graup15 05.03.2006 10:58:55 - "rozhození Li-Pol aku"

Neodiskutovatelný fakt je, že k rozhození dochází hlavně teplotou jednotlivých článků. Na Nicd kde je při zatížení 1V (někdy i míň) 10% není vidět, ale na baterce co má nominál 3,7V a při zatížení 3,5V už je to velmi markantní rozdíl. Schválně si mejlni Losnovi o fotku baterky do F3A...řekl bych,že není lepší inspirace než od člověka co lítá velký počet článků (kde mohou problémy vzniknout mnohem lehčeji než u 3 článků).

vito (04.03.2006 21:14:03): Správná odpověď je použitím ve vrtulníku. Jak jsem zatím viděl každý vrtulník...tak je má (baterky) připláclé na plocho vepředu. Jde o to, že jsou nestejnoměrně tepelně namáhané. Horní baterka je ůčinně chlazena od vrtule-střední není vůbec a spodní něco mezi. A Li-polky jsou velmi tepelně závislé...resp.jejich vnitřní odpor a tím i schopnost velikosti vyb proudu. Takže při tomto tepelném rozložení má každá jiný odpor a tím se i jinak vybíjí. Proto se ti tak rychle rozhodí.
Né náhodou (po zkušenosti z paku 3S3P), který jsem takhle odrovnal...všechny baterky co mám, lítají v EPP obalu(tak aby k nim nemohl proudící vzduch). Prostě buď musejí být všechny ohřáté stejně nebo všechny stejně studené.......(to ohřátí se splní jednodušeji)




AERO 16.03.2006 00:25:43 - Re: jiskřivá svíčka

fokker (15.03.2006 23:13:08): Porovnáme-li výhřevnost benzínu a lihu, je základní hodnota pro benzín asi o 62% vyšší než pro líh, ale ve směsi se vzduchem se rozdíl zmenší asi na 2%. Jenže na spálení 1 kg benzínu potřebujeme asi 14,7 kg vzduchu a na 1 kg methylu vzduchu asi 6,5 – 8,9 kg, takže pro stejné množství tepla potřebujeme více methylového paliva než benzínu (základní výhřevnost se obejít nedá). V případě výkonu motoru je na tom methyl lépe, protože jeho oktanová hodnota (až 130) umožňuje použití výrazně většího kompresního poměru a díky vnitřnímu výparnému teplu (methyl při odpařování odnímá velké množství tepla vzduchu, ten zmenšuje svůj objem a do válce ho nasajeme hmotnostně více) a ve stejném motoru vzroste výkon asi o 20% při zhruba dvojnásobné spotřebě. Metyl je jediné dostupné palivo, s kterým lze dosáhnout ve stejném motoru většího výkonu, stačí jen přetryskovat karburátor. Metyl má směšovací poměr asi 6,5:1. S metylalkoholem se dá při řádném obohacení (3:1) dosáhnout o 15% vyššího středního indikovaného tlaku než u benzínu, platí pro původní kompresní poměr. Při speciálních úpravách (kompresní poměr 13,5:1 atd.) se výkon dále zvýší.




zd 07.04.2006 07:50:55e Re: Sluneční brýle

George (07.04.2006 07:34:06): To už jsme tu kdysi řešili. Závěr byl šedozelená zn. Pilot. Nejméně ničí barvy. Dle rady jsem si je pořídil, maximální spokojenost.
Pokud ale budeš chtít něco solidního, počítej se sumou odpovídající nejedněm lionkám...




jyrry 20.04.2006 08:03:25 - Re: Regulátory SPIN od Jetimodel

graup15 (19.04.2006 23:03:27): Hele, a co použít to, co mi poradil "ladak" - mám tu taky Spin 70 (docela dobře je na bužírce vidět hrb od cívky měniče, nálepka tvrdí, že to je Hacker 70...); napájí 4xHS81 a 1xHS85BB, zatím sice jen ze 3s. Láďa mi říkal, že je dobré připojit jako zálohu jednu LiPolku, plusem přes Schottky diodu. Dokud běží BEC, je vše ok, pokud selže, nastoupí LiPolka a sice se serva hýbou pomaleji, ale přistaneš.




Mickey 20.04.2006 10:07:03 - Re: Zvětšení dráhy serva.

arda1 (19.04.2006 20:45:43): Ja sem to u Eclipse udelal tak, ze jsem dal EPA 125procent a i dvoji vychylky 125 procent, Vychylky se secetly a vysledkem byla vychylka maximalne mozne dana konstrukci serva. Bylo to asi +-80 stupnu.




CORA 27.04.2006 00:14:58 - Re: KOKAM za "lidovější" ceny ???

Coro (26.04.2006 20:10:48): Môže sa niekto ozvať kto ich poriadne prevetráva Tak to se můžu ozvat já - už jsem to tu psal několikrát - kdo chce extratřídu volí KOKAM, nic lepšího není. PQ špatné nejsou, ale nevydrží to, co KOKAM. A že mě jich prošlo rukama ... A pokud tu Miro tvrdí, že KOKAM "is dead", pak je buďto nelítá, nebo má lepší nákup na jiné aku . To co vydrží KOKAMky NIC JINÉHO NEVYDRŽÍ. Zkus nabíjet PQ proudem 3C - po 10 cyklech jdou do háje, u KOKAM dojde po cca 80-90 cyklech pouze ke snížení kapacity. Ověřeno - reference např. "klika" v heli LOGO10 (Brno - Slatina )- on zkrátka nerad čeká




ladak 05.05.2006 11:23:14 - Re: LiPo po havárce

zd (05.05.2006 08:04:19): 2,7V na článek neznačí, že je mrtvý. Měl by se nízkým proudem dostat přes 3V a potom již nabíjet normálně. Samovybíjení je normální vlastnost všech Li-xxx, každý článek má samovybíjecí proud různý a může se zvětšit i nevhodným používáním a hlavně skladováním (proud je silně závislý na teplotě, výrobce často udává garatované meze, samovybíjecího proudu). Tento problém je u všech výrobců a taky jsem se s ním u všech osobně setkal, proto se doporučuje uskladněné články občas kontrolovat (poměrně velký samovmovybíjecí proud mají některé články 3,2Ah a 4,8Ah 20C Kokamky).
To že články YT po zimě odcházejí, je způsobeno překračováním povolených parametrů, při jejich používání. Pokud si to někdo může změřit, tak mu to vřele doporučuji. Při provozu s AC regulátory bohužel dochází k podstatnému překračování nabíjecího proudu. Ri baterky je menší než Ri elytů, které mají špičky zachytávat, tento problém se dá odstranit tak, že se upraví Ri elytů, aby bylo menší než Ri baterky.
Svědší pro to i použití článků v F3A v sadě 10s2p YT2200mAh 15C (pack 10s již má poměrně velké Ri, které je určitě větší než Ri dvou elytů použitých v 90A regulátoru), kde před zimním uskladněním bylo 40 cyklů a po zimě jsem na vlasní oči viděl, že pack se choval normálně a dokonce se subjektivně zdál ostřejší než pack 10s2pPF2500mAh 20C (Enerlandů). Jen tak pro zajímavost nejlépe dopadl pack 10s1p 4,8Ah 20C Kokamek, který jsem ten den uvedl do provozu.




Dali2 15.05.2006 13:17:28 - Re: Rex 5 - oblibene tema a naborenej Algol

RadekCX (13.05.2006 19:18:25): Sledujem už chvíľku túto debatu, a nedá mi, aby som sa nepridal. Mal dosť podobné problémy, riešil som ich tu na jeseň (Rex4+, 2xHS-55) v troch rôznych modeloch, tri havárky v priebehu krátkej doby, vždy nevysvetliteľný a nikdy nepredvídateľný kopanec do riadenia, resp. na 1-2 sekundy všetky servá za roh. Nič som vtedy nevymyslel, prehadzoval som všetko možné navzájom, kombinoval skúšal, nič nepomohlo. Tak som Rex4+ odstavil s tým, že asi bude buchnutý MF filter a kúpil som pred pár dňami Rex5MPD. A všetko sa začalo odznova. Tie isté problémy zas. Tak som sa nasr...., vymenil som REX za HFS-05MS - a zrazu pohoda. Úplne to prestalo, všetko je v pohode. Nedalo mi to a experimentoval som ďalej. Podľa všetkého je vražednou kombináciou REX (akýkoľvek) a HS-55!!! Ten istý prijímač so servami GWS Naro, GWS Park L, HS-422 a HS-81 ide bez najmenších problémov, len do neho neslobodno pichnúť HS-55, to sa ide zblázniť. Takže výsledok z môjho pohľadu - kým budem mať v modeli HS-55, tak mi tam REX-ka nesmie, nevyhodím ich, len musím kombinovať s inými servami. Howgh (ovšem další modeláři nemají problémy .........)




VB 24.05.2006 10:42:09 - Re: Mechanismus zavírání dvířek

Něco je na www.klapptriebwerk.at, modeláře Rudiho - odkaz Modelle: Rudi a Ventus 2c, který řeší otevírání a zavírání dvířek pohonného pylonu servy. Toto řešení lze použít i u podvozku. Stránky jsou rovněž zajímavé jako inspirace pro stavitele velkých větroňů. Objevil jsem ji nedávno.
Graupner u jím vyráběného pylonu řeší zavírání gumičkou přilepenou myslím CA lepidlem (musel bych se podívat doma do návodu). Jako serva by šla použít na diskusním fóru zmiňovaná od Reicharda nebo Conrada za 5,- Euro aby to otevírání servy nevyšlo tak draho.
Na stránkách www.graupner.de v sekci Service a Downloadbereich je možno si stáhnout návod na Einziehfahrwerk mit Bremse kde je v textu zmínka na zavírání dvířek pomocí gumičky.

--------------------------------------------------------------------------


carodej 15.06.2006 - Re: Zdroj pro nabíjení

charlie (15.06.2006 09:35:24): Impulzní zdroj SP-100-12 12V/8A z GM Elektronic dává bez chlazení 8A trvale a stojí 790,- Kč. Zdroj SP-150-15 dává při 15V/10A bez chlazení trvale a stojí kolem 890,- . Zdroj SP-50-12 12V/4,2A dává bez chlazení 4A trvale a stojí 600,- Kč ... objed. č. 751-417, 751-381 a 751-373 ............ Na co potřebujete 20A zdroje pokud vaše nabíječka nemá výstupní výkon nabíjecí nad 200W :-)

----------------------------------------------------------------------------------------------


bobo 22.06.2006 - Re: 2s 860mAh - Li-pol RC system - zacatecnik prosi o radu

graup15 (22.06.2006 12:30:20): Je to teoretizování.
Z mojí praxe - používal jsem asi všechny dostupné typy LiPolek už od prvních 2céčkových. Jsou to určitě stovky kusů. Když k tomu připojím zkušenosti mých kolegů - TomaC, Losny atd myslím že je výsledek výce než reprezentativní. Lipolky nejvíce trpí podbíjením, přetěžováním, skladováním, extrémními špičkami. Špatným nabíjením(přebitím) nebo zkratem se zničí nejjistěji. Nejvíc vydrží baterie s největším Ri. Sice nedávají takový výkon ale jsou méně náchylné vůči extrémním stavům. Čím méně seriových článků tím hůř. Naprosto nejlépe to snášejí paky 5 - 10 seriově. U dvou nebo tříčlánků je životnost Lipolek mnohem kratší. Ze součastných používaných jsou s největším výkonem Yuntongy pak Kokamy a po nich Polyquesty. Nejvíc mi odešlo Kokamů ale to koresponduje s tím že jsem jich jako v té době nejsilnějších baterek používal nejvíc. Závěrem - mezi Lipolkami třech největších výrobců (jiné baterie jsou jen jiná obchodní jména) nejsou zásadní rozdíly - počítejte se zmetky a nečekejte zázraky. Optimalizujte pohon přidávejte kondenzátory a spojujte s regulátorem přez nabíjecí odpor. Nedolítávejte a skladujte vybité.
Nesdílím názor, že je nutné vyrovnávat pokud dojde k rozjetí při normálním použití a rozdíl není velký. Velký rozdíl dle mého signalizuje vadu článku nebo spojení.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------


ladak 27.06.2006 - Re: Odběr a kokamy

zz (27.06.2006 12:22:51): Při nabíjení proudem těsně pod 3C u Kokamek klesla životnost o asi 10%.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


zd 01.07.2006 - Re: Bodíky

erektus (01.07.2006 21:55:16): Jeden kolega za Švýcar mi oznámil, že musíme být strašně bohatý stát, pokud máme prachy na to aby policajti postávali kolem cest a buzerovali lidi.

U nich je to jinak. Radary jsou automatické a dost na husto, navíc se o nich obecně ví. Policajti nikoho nestavují ani kvůli dýchání. Ale když se stane průser, tak to dotyčnému spočítají naplno, včetně výsledku zkoušky na alkohol. V Švýcarech mají na kde co referendum a když si to odhlasují tak to taky dodržují. Kdo ne, tak to dostane napálkované i s úroky. A všichni mu to přejí (když si to tak schválili) a potrefený to akceptuje, protože to tak má být...

www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2006061803
---------------------------------------------------------------------------------------------

bida 07.08.2006 Re: samovybíjení

Joshua (07.08.2006 09:25:33): v jakém stavu(napětí )jsi je koupil? Jinak do Tx ve velikosti AA bych preferoval Panasonic P-210AA. Jsou stříbrné s 10 mm oranžovým pruhem na mínusu a nabíjet 1/10C.

--------------------------------------------------------------------------------------------------


jina 10.10.2006

U všech v současnosti dodávaných RC souprav pro "evropská" pásma 35 a 40 MHz je kmitočtový zdvih negativní.
Pozitivní zdvih se objevil v minulosti u některých RC souprav PC Model (krystaly měly červené praporky). Bellancy 480 a Skylady mají vždy RC soupravy s krystaly s modrými praporky a negativní kmitočtový zdvih.
1) Ale jinak máte pravdu, přijímače Hitec s funkcí AutoShift (HFS-05MS, nové HFS-06MT a HFD-08RO) umějí automaticky rozpoznat zdvih používaný vysílačem - věnují se tomu po krátký okamžik po zapnutí, poté naskočí do normálního provozu.
2) Pokud byste měl přijímač PC Model s červeným krystalem, bude třeba kmitočtový zdvih na vysílači přepnout, ale Bellancy 480 a Skylady se to netýká.
Pokud byste chtěli nahrazovat krystaly v RC soupravách PC hradeckými, je třeba použít krystaly pro Futabu.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------


AERO 25.08.2006 Re: startovaci vozik

veltrusak (25.08.2006 07:12:02): Pro start používáme řiditelný startovací vozík. Vozík je tříkolý s přední řiditelnou nohou. Samozřejmě je vybaven servem a přijímačem, který je na stejné frekvenci jako model a přijímačovýma bateriema. Start je stejný jako z řiditelného podvozku.
------------------------------------------------------------------------------------------



bida 31.08.2006 Re: A123

PiNa (31.08.2006 10:27:33): tak, tak, tyto pájím 150W s pájecí pastou MTV125R od Marmot...pájí to i ten poniklovaný plech vč.hliníkového pláště....
----------------------------------------------------------------------------------------------------



jivese 05.09.2006 Re: Napájení heli z autobaterie

vingman (05.09.2006 17:43:15): V začátcích po poradě s Mipo jsem létal Maxira na pupeční šňůře - kabelu. Zdroj gelová 12V/ 7Ah, sikonový kabel průřez 1,5 mm, délka 4m. Kabel sice pomáhá dost silně vrtulník stabilizovat, ale na učení visu to pro mě bylo dostatečné. Letové časy jsem z psychických důvodů nechával na sedmi minutách (pak jsem měl krizi), ale možnost libovolného počtu startů (max 12 - z časových důvodů) bez nabíjení pohonných aku je ku prospěchu. Podstatná je délka a průřez kabelu - aby tam ty "Ampéry" dotekly. Uvedené bylo pro Maxira Jive

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


tompe 07.09.2006 Náhradni dily na Micro 47G

Zdravim kolegy s MikroElektroBzucaky
mam cca 2 mesice maly Blade CX a spokojenost. Pri prvnich letech po byte jsem rozmlatil par (cca 5 ;) rotorovych listu a tak jsem shanel nahradni dily pokud mozno hned abych nemusel cekat a mohl dal trenovat. Protoze objednani chvili trvalo zkoumal jsem az jsem nasel Graupneruv Micro 47G a ejhle ono je to poskladane z identickych dilu jako Blade CX jen kastle a domecek je jiny. Takze jsem napochodoval do kramu a koupil listy na Graupnera. Tyto pasuji presne jsou nachlup stejne jen jsou 4x drazsi, takze pokud se vam podari na Graupnerovi neco rozbit kupujte smele nahradni dily z Blade CX pasuje temer vse.
Pro porovnani sada 2 up +2 down listy od Graupnera prijde na 495 Kc. Ale sada 4 up nebo 4 down listu od Astramodel na Blade CX stoji 99 Kc a to uz je dobry rozdil.
-----------------------------------------------------------------------------------------------



MP ml 22.09.2006 Re: Brno 2007

RC modely (22.09.2006 11:03:17): řeknu to naprosto polopaticky:
organizátora pražské výstavy jsem (a nejen já) jasně xlet upozorňoval, že situace, kdy není schopen vystavit správně fakturu (bylo loni), ceny jsou "plovoucí", generované dle obličeje (každý rok, kdo přišel poslední, tak dostal discount), na výstavě je totální chaos (loni třeba v den stavby stánků nebyl schopen pořadatel vůbec zjistit, jestli máme již zaplaceno - chtěl platit znova ) je pro nás NEUDRŽITELNÁ.
---------------------
Poslední hřebíček bylo loni létaní s vrtulníkem přímo před naším stánkem. Když jsme si stěžovali, že ten censored někoho zraní nebo zabije, tak odpovědí bylo "to jedině návštěvnost zvýší, média budou mít o čem psát".
---------------------
Takovýto přísup je pro nás jako pro vystavovatele naprosto neakceptovatelný, jasně jsem loni (ještě na VPP) řekl, že budem v Lipsku. Protože ale mezitím vznikla výstava v Brně, vystavovali jsme v Brně. Důvod byl jednoduchý - Brno je dle mého názoru blíže než Lipsko. V Brně nebyly sebemenší problémy organizačního rázu, cena nebyla nesmyslná, jediné, co mohu dodat byla osobní zkušenost s tím, jak má fungovat organizace.
Když zkolaboval řídicí systém topení, tak než jsem stačil vznést dotaz na vedení BVV (odhad tak 15 minut), přišli hoši v montérkách s přenosnými topeními, natahali nové přívody, několikrát se omluvili a po 10ti minutách práce vše opět fungovalo. Naopak v Praze, topení v stanu nefungovalo nikdy, celou výstavu vypadávalo jištění vzadu za stánkem, jako ixxxxt jsem ho stále chodil nahazovat.
O ranních scénkách typu: "jé nemáme klíče od haly, musíme je někde najít " psát ani nebudu.
-----------------------------------------
Takže mě osobně je naprosto jedno, kde jaká výstava bude. Jestli to bude v Křemži u Č.B, v Letanovcích na Slovensku, nebo v Praze či Brně je mi absolutně fuk.
Bude to ale organizačně zvládnuté a v žádném případě nebudeme sponzorovat některé jiné vystavovatele - podmínky budou pro všechny stejné.
Prostě my vystavovat nepotřebujeme, důvod proč vystavujeme je pocit pomoci zákazníkům. O nějakých distributorech, co přijedou na tu pouť se zmiňovat nebudu, protože loni jasně řekli, že nemají důvod. To, jestli nějaká výstava bude nebo ne, je problém organizátorů (v Praze a v Brně), já do toho zasahovat nebudu. My budem vystavovat tam, kde bude dohoda a odpovídající technické zázemí.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------



ladak 25.09.2006 Re: ION

Abu (25.09.2006 14:37:29): Nejjednodušší a vyzkoušená záloha je jeden člának Li-xxx s shottky diodou, serva sice jedou dost pomalu, ale přistát se dá. Nejdříve je ale nutno zkusit zda Rx a serva jsou schopny napájení z jedné Li-xxx oddělené shottkou, většinou jim to nevadí. Hmotnost takovéto zálohy je pod 10g a o velikosti ani nemluvě.
----------------------------------------------------------------------------------------



bida 17.10.2006 Re: Sanyo 750mAh AAA AKUTNI

erektus (17.10.2006 21:00:52): GP3700 snesou jako jediné 8A, Intellekty 4200 max. 6A potom ouvej..




sv 19.10.2006 2 typy nových aku: A123 2,3 Ah (3,6 V) a větší Power-Iony 2500 mAh (4,1 V)

A123 a Li-Ion 2500 mAh
---------------------------------------------------------------------------------



gr15 20.10.2006 Re: Pulzni zdroj/nabijec jednoucelovka na A123 13.8V, 29A

warhawk (20.10.2006 11:14:01):
Bože můj..zase už z toho děláte kovbojku.....Mám tu 8S-A123 nepotřeba omezovače.Nabíjím Temou a jednou za 10 cyklů zkouknu měřákem jak jsou na tom napěťově jednotlivé články.A pak na nabitém paku dobiju jednotlivé články samostatně(jen pro kontrolu) 3,5A...Mám jich 8 takže 8x nabíjím jednotlivě a netrvá to ani hodinu a jsou 100% srovnané jak na napětí tak i na kapacitu.Zatím to bylo vždy jen pro kontrolu...články jsou po 44 cyklech naprosto stejné.
Pro spolehlivou funkci stačí Tema a měřák....tak s těma omezovačema neblbněte.Akorád z toho vytvoříte elektrárnu.Tohle není vybuchující pytlík Li-pol!!!!
Pro zajímavost mám díky ochotě jednoho člověka přeložený dokument od A123 systems kde se o nabíjení hovoří tohle.......

Díky za odpověď,

Ohledně zveřejnění materiálů na webu v podobě jaké jsou bych raději prosil ne! Důvod je ten, že firma tyto materiály označuje za důvěrné a není problém zjistit kdo to byl poněvadž kity v ČR asi moc lidí nekoupilo. A Američani jsou na proprietary informace citliví. Na druhou stranu to není nutné, jelikož to nejzájímavější se dá vypíchnout třeba překopírováním do jiného formátu a vzhledu.

Krátký komentář:

1) Spojování
Nic nového, modeláři již znají. Nedoporučují pájet přímo na články, protože by mohly být poškozeny teplem. Spojovat články ve stejném stupni nabití (SOC) nebo pokud nevím, tak potom každý nabít zvlášť na plno. Já jsem je spojil paralelně aby se mi před pájením srovnaly.

2) Provoz baterií
Každý článek by měl být kontrolován na napětí a na teplotu. Tyto hodnoty by během provozu neměly překročit svá omezení.

Doporučené nabíjení:
Nabíjí se metodou CC-CV. Nastaví se proud 3A a horní mez napětí na 3,6V/článek. Když je dosažena horní mez napětí (3,6V/článek), udržuje se napětí a snižuje proud a to až do doby než proud dosáhne doporučené velikosti pro odpojení (0,05A) nebo po 30 minutách od počátku fáze CV- platí čeho je dosaženo dříve. Platí pro 0°C až 60°C okolní teploty.

Tzv. Float Charge nabíjení:
Pokud jsou články nabity na 100% a má zůstat připojeno nabíjecí napětí na prodloužený čas, potom by mělo být napětí sníženo na hodnotu 3,45V/článek. Platí pro -20°C až 60°C okolní teploty.

Doporučené rychlonabíjení:
Nabíjí se opět metodou CC-CV. Do článků se pustí 10A a napětí se nastaví na 3,8V/článek. Až baterie dosáhne napětí 3,8V/článek, snižuje se proud při této hodnotě napětí a to až do doby 15 minut od začátku nabíjení. Platí pro 20°C až 60°C okolní teploty. Je nutno hlídat teplotu článků!!! Potom je nabito na minimálně 96% kapacity.
To je nářez co? Za 15 min. nabíjím na Temě 10-ti článek NiCd SANYO 1700 RC.

Jinak max. povolené nabíjecí napětí je 4,2V! To znamená, že by se články mohly nechat nabíjet i nabíječi pro Li-Ion! Další komentář k tomuto tu ale není.

Doporučené vybíjení:

Články by měly být vybíjeny stálým proudem max. 60A přičemž by neměla být překročena max. teplota 70°C - nebo bude snížena životnost. Provoz nad max. přípustnou teplotu 85°C vede ke zničení článku. Vybíjení by mělo být ukončeno když článek má napětí 2,0V.
Pulsně mohou být vybíjeny i většími proudy a na nižší napětí ale zase nesmí být překročena teplota 85°C.

To je asi to nejdůležitější z těch prospektů.

Dneska jsem spájel čtyřčlánek. Nejdřív jsem se snažil využít nabodované plíšky ale pak jsem je strhal a pájel jsem rovnou. Použil jsem tzv. Neutrální pájecí kapalinu a šlo to O.K. Zítra nakrimpluju servisní konektor, zasmrštím to a bude se nabíjet. Blbý je to "magický oko: na - pólu. Potřeboval jsem spájet články za sebou a tohle tam vadí. Tak jsem je nakonec spájel měděným páskem s dírou jako vedle sebe a potom jsem to ohnul o 180°. Je to trochu gumový ale funguje to. Až to bude, pošlu foto.

Zajímavý je, že postupy pro nabíjení uvedené výše nejsou nikde k mání. A asi to neuvádí ani Hořejší. Že by tyto informace nechtěli pouštět mezi lid? ...................
----------------------------------------------------------------------------------------------------------



tomasc 24.10.2006 Re: A123 a třeba ION

choose (24.10.2006 11:22:39): Zvažuji do Ariany 7x A123, to by měl být takový "16-cti článek". Hmotnost cca 500g, tedy jako 8xSCR. Lehčí letadlo má nižší opadání !!! Klouzavost je stejná. Aku mají katalogově 70A, povoleno je krátkodobě 120A. Cena přijatelná, životnost se zdá zatím dobrá. A příkon 70Ax7x2,3V = 1127W.
Dle mě to stojí alespoň za úvahu. Problém bude ve větším průměru aku, ale do Ariany se vejdou napříč.

bida 24.10.2006 Re: A123 a třeba ION

zd (24.10.2006 12:55:20): hmmm,něco jsem zaslech o velikosti SC a kapacitě 1Ah a D o kapacitě 5Ah...no uvidíme co bude na jaře...
-----------------------------------------------------------------------


barnstormer 25.10.2006 Re: Schulze Alpha 5 vs. Schulze Alpha 8

komár (25.10.2006 08:24:03): Podobnej problém jsem řešil nedávno (OcelotE) a tak jsem se jal komunikovat s Mathiasem Schulzem. Ten mne ujistij, že Alpha5 je plně srovnatelný z hlediska dosahu, odolnosti proti rušení atp. a dodal, že sám používá pětku v modelech F5B. Myslím, že 1000Kč ušetříš.
------------------------------------------------------------------------


komár 25.10.2006 Schulze Alpha 5 vs. Schulze Alpha 8
Dokáže někdo porovnat tyto dva přijímače? Je Alpha 5 nějak ošizená proto Alpha 8 nebo má prostě jen méně kanálů? Chci to do hotlinera, takže pět kanálů by bohatě stačilo. Přecejen Alpha 5 je o 500 Kč levnější a jak říká židovská moudrost: "Mít a nemít 500 Kč, to je 1000 Kč rozdíl"
---------------------------------------------------------------------------------------------


pates 24.10.2006 Jeti Advance 40plus a 4lipo

V návodu k tomuto reglu se hovoří o 6-12 NiXX a 2-3 Li-xx. Je reálné, aby šlo tento regulátor používat bez BEC na 4 Lipo?

pates 25.10.2006 Re: Jeti Advance 40plus 4lipo

pates (25.10.2006 09:31:56): Takže ověřeno v Jeti, nepoužiju-li BEC (stačí prý nezapínat vypínač) mohu regl provozovat na 4 Lipol. Ochranu má nastavenou na cca 17 V, kdy vypne, ale nezničí se
------------------------------------------------------------------------------


barnstormer 31.10.2006 Re: POWER PEAK MAXAMP nabijec 12A !

pavelnemo (30.10.2006 11:28:44): MAXAMP alias Apex 0 (Zero) - Apex Robbe samozřejmně nic nevyrábí, ale vozí z Číny. Zajímavé by bylo změření průběhů napětí/proudů na oscilu.
A verze 2.0 má i RS232.
---------------------------------------------------------------------------------------------

WMP 01.11.2006 Re: HS-81 nebo GWS mini

ika (30.10.2006 09:14:12): Předem se omlouvám za obšírnější příspěvek. Již několik let sleduji tuto diskuzi a snažil jsem se dodržet své předsevzetí, že nebudu reagovat na příspěvky. Nyní jsem dospěl k názoru, že některé informace které mám by bylo dobré ventilovat mezi Vás, protože některé příspěvky, které jsou zde presentovány jako 100% zaručené jsou polopravdy, výmysly či zbožná přání a jejich vyřčení poškozuje nejenom výrobce, dovozce či prodejce, ale hlavně zakládá podhoubí pro řadu nesmyslných mýtů.

Protože jsme dovozci fy JRPROPO a máme tím tedy přístup k řadě informací, které nejsou vždy veřejně známy je asi mou povinností některé zde zveřejněné nepravdy poopravit.

1. Firma GWS nikdy nevyráběla jakékoliv výrobky pro firmy JR nebo Futaba a s velkou pravděpodobností ani nikdy vyrábět nebude, z důvodu že obě tyto skupiny stojí na opačné straně barikády. Firma JR vyrábí ve 2 továrnách (vlastních) - v Japonsku (zde se vyrábějí dražší výrobky např. digitální serva, dražší modely R/C souprav či přijímačů) - a v Malaysii, kde se vyrábějí levnější druhy zboží. Důvodem takto rozdělené výroby je to, že jednodušší a tedy technologicky méně náročné výrobky s nižší koncovou cenou není možné vyrábět drahém Japonsku, avšak na druhou stranu zákazníky, kteří vyžadují 100% kvalitu nelze uspokojit výrobkem vyrobeným v low-cost zemi. To ovšem neznamená že JR výrobky vyrobené v Malaysii jsou podřadné kvality. Protože obě továrny jsou JR, - konstrukce, kvalita zpracování i kontrola je vždy prováděna JR pracovníky. Z důvodu, že JR patří ve světě R/C s Futabou ke špičce nemůže si dovolit vypustit výrobek, který by poškodil jméno firmy a předal část zákazníků konkurenci. Úplně to samé platí obráceně pro firmu FUTABA.

2. Co se ovšem týče dovozců do německy mluvících zemí tj. Graupner nebo Robbe obě tyto firmy dovážejí jak výrobky JR nebo Futaba tak i výrobky jiných výrobců. To znamená, serva nebo jakékoliv R/C zařízení, které má na sobě označení JR/Graupner je vyrobeno u JR, zařízení které má na štítku pouze Graupner je vyrobeno u výrobce jiného zpravidla čínského. To znamená, že v tomto případě u serva C-241 se jedná opravdu o produkt GWS a kvalita je tomu také přímo úměrná. Značky jako Euroline, MBL, PROTECH, BLUE ARROW, CIRRUS aj. jsou pořád výrobky GWS a hodnocení jestli jsou identické nebo ne a jestli jsou ze stejných materiálů mi nepřísluší.

3. Obdobně je to s krystaly JR/Graupner/Hradec. Jak JR tak Futaba používá Japonské selektované krystaly. Graupner však dováží krystaly jak Japonské JR (většinou jsou součástí R/C zařízení) tak levnější české z Hradce, které až na vyjjímky jsou prodávány separátně. Rozpoznat je od sebe je zcela jednoduché. Krystaly Grupner z Hradce mají nožičky zlacené, narozdíl od originál krystalů JR Japan které je mají stříbrné. Bohužel ani kvalita neni shodná. Jsou ovšem krystaly z Hradce dodávané v čechách, které jsou parametry srovnatelné s originály JR ale jsou také krystaly, které mají až o 30% menší dosah. Nikdo však neví (pouze Graupner a Hradec) zda například krystaly pro fy Graupner nejsou vybírány a to co se zde prodává je ten zbytek. Parametry krystalů a jejich tolerance totiž JR do Hradce nikdy nezveřejnila a lze se tedy domnívat, že jsou vyráběny na základě změřených produkčních kusů, které ovšem nemusely být uprostřed tolerance.

Ještě jednou se omlouvám za dlouhý příspěvek, ale vězte, že v 95% případů to jestli výrobek nese značku nebo ne je rozdíl v kvalitě.

Otázkou ovšem zůstává co je značka. Jestli je jí také značka obchodníka např. Lux v OBI, Einhel, Assist, nebo Aro v Makru. Nebo jestli je značkou Rolls Royce, Ferrari, či YS-Yamada. Z výše uvedeného se nabízí dojem, že některé (většinou obchodní) firmy se za značku výrobce nabízeného výrobku stydí.

Faktem však zůstává, že v době kdy např. OS vyráběl motory více jak 50let a Futaba již vyráběla 100tisícové série špičkových rádiových souprav, technici SY machinery (ASP,SC,TSI), nebo GWS, pravděpodobně ještě pálili uhlí v milířích.

Miroslav Porkristl - WMP
------------------------------------------------------------------------------------------------

PiNa 25.10.2006 DeWalt 36V - demontáž

Pokud někdo bude mít štěstí, že se mu podaří dovézt 36V pack od DeWaltu, tak se mu potom určitě bude hodit detailní foto návod na jeho pitvu z RCGroups: www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=587606
--------------------------------------------------------------------------------------------------

PiNa 22.11.2006 A123 pájení

Nedoporučuje se pájet A123 baterky do packu přímo za sebou, protože přímé nahřívání článku způsobí, že se elektrolyt uvnitř začne vařit a vytvoří se plyn za anodou nebo katodou. Což citelně sníží životnost článku.

You should definitely not butt solder the cells end to end. Applying the heat from the soldering gun directly to the cell is very bad for it. When the heat is applied the electrolyte inside the cell actually boils creating a gas behind the anode or the cathode. This will degrade the lifespan of your cell dramatically. This should also be noted when working with a Dewalt pack. When you get a Dewalt pack most people cut the straps that hold the battery together in half. This leaves you with a tab that is to short to do anything with. People wind up soldering the wire to this short tab, because they are soldering so closely to the cell that heat can cause the same problem discussed above.
------------------------------------------------------------------------------------


PiNa 22.11.2006 A123 perličky

Hlavně pro Dalibora

Výrobní náklady na článek se pohybují kolem 3-4USD. Výroba pouze v Číně a pouze pro Black & Decker, který vlastní DeWalt.

Popularita A123 baterek mezi modeláři na obou stranách oceánu utěšeně stoupá a s ní bohužel i ceny. Při troše štěstí se dá DeWalt 36V pack stále koupit za 10USD/článek, ale nejsou vyjímkou ani ceny okolo 17.90USD/článek (což už je hodně i pro americké kutily). . Navzdory tomu prodej 36V packů stále roste a naděje, že A123 systems začnou dodávat baterie přímo pro letecké modeláře klesá.

Jedinou firmou, která se zabývá marketingem A123 článků pro letecké modeláře je Model Electronics Corporation - http://www.modelelectronicscorp.com/price-list.html#sptkits , kterou A123 systems vzal na milost. Nicméně jim minulý týden přikázal zvýšit MAP (minimální inzertní cenu) článku z $13.75 na $15.50. Což ještě zvýši prodeje přes eBay (je zajímavé, že ještě nikdo přes eBay nezačal prodávat kusové články).

Kusové články se dají nakoupit přímo (v USA) od A123 Systems. 50 ks minimum za 11.50 USD.
U tisícovky cena klesá k 10 USD.

Objevilo se již pár případů u 36 V packů nakoupených přes eBay, které byly vyrobeny v únoru 2006 a jejichž napětí v listopadu 2006 bylo kolem 7 V. Po kuchnutí a sestavení packů obvykle dva články po nabití umřely. DeWalt mění pack za pack (no questions asked), proto se doporučuje zakoupený pack nabít na DeWaltí nabíječce DC9000, dát mu pár cyklů třeba v brusce a teprvé poté kuchnout. Na eBay se dá nabíječka koupit za 50-60 USD.
-------------------------------------------------------------------------------


ladak 28.11.2006 F3A s A123

F3A Leviosa s motorem Hirotex 2500W s packem 10s2p A123 má za sebou 37 letů a jak se zdá je v současné konfiguraci plně srovnatelná s F3A s packem Li-pol 10s5Ah. Ještě se uskuteční přesná měření spotřeby za letu celé sestavy ( ono to zjišťovat z nabité kapacity neni tak přesné), ale i tak se zdá že po 9 minutách letu celé sestavy je v baterkách ještě nějaká rezerva . Zdá se, že přes menší napětí , menší kapacitu a větší hmotnost packu, dodaná energie plně postačuje ( v podstatě jsem v to doufal a jsem rád, že se to potvrdilo). Pravděpodobně vybíjecí charakteristiky packu A123 lépe vyhovují proudovým odběrům v průběhu letu modelu F3A. Je naděje, pokud se potvrdí větší životnost packu A123, že tím se stane jeden let elektry F3A cenově dostupný většímu okruhu modelářů.

5.12.2006:
Je to Hacker Master 77 Opto, předstih 25 st. = motor KO
Další starty: předstih 15 st.

Bidova A102: AXI 5330/24, 32čl GP3700, vrt. 22/12 regl Jeti Master 90 A - magnety KO - asi velký předstih.
Carbon: Já zkouším ten předstih zvětšovat a jakmile mi vyleze proud, tak zase zacouvám o něco zpět. I když fakt netuším, proč si to ten regulátor nešteluje sám. Dyk ten regulátor nejlíp ví v jaký okamžik se co děje ve vinutí.

tomasc 06.12.2006 Re: F3A a A123

ladak (06.12.2006 16:15:35): Dle mě jsou dva důvody proč se to stalo:
10S A123 má za provozu malé napětí a tak se výkon dohnal proudem = větší ztráty v motoru
Aby se nemusela měnit (zvětšit vrtule) zvedl se předstih na motoru a s tím poněkud klesla účinnost = větší ztráty na motoru.

Likvidaci došlo přehřátím motoru.

Že se taková věc děje se docela dobře pozná na proudu naprázdno. Jak se začne proti předchozím měřením zvětšovat = magnety končí. Motor z vyřízenými magnety ohrožuje i regl.
----------------------------------------------------------------------------

losna 06.12.2006 Re: F3A a A123

ladak (06.12.2006 16:43:31): Je to rozhodně zvláštní - létalo se s tím bez problémů při letních vedrech 35°C i víc, a najednou to odejde při teplotách do 10°C.
Je to ale tuším tak, že menší napětí je dohnané větší vrtulí, pane Machu? Tím se mohl dostat motor do nějakého méně účinného režimu. Ty věci určitě nejsou lineární.
Motor 25° předstihu nepotřebuje, ale tuším že p. Tinka na tom trvá u nového spina, pokud někdo chce používat "přibržďování" na oběžku.
-------------------------------------------------------------------------------

Pampi 07.12.2006 Re: accu do TX

carodej (07.12.2006 09:37:56): Mě by celkem zajímala tahle novinka od Sanya:

UM 3-NH2000 HR-3UTG BP
NiMH aku MIGNON;1,2V/2000mAh SANYO "Eneloop", nízké samovybíjení,komerční prov.

Rychlonabíjení: 1,1h/2A (-du10mV), Imax:8A Tužkový NiMH akumulátor od největšího světového výrobce akumulátorů - japonské firmy Sanyo. Speciální model s velmi nízkým samovybíjením. Po 1roce skladování ztratí pouze 15% nabité kapacity. To je extrémě nízká hodnota oproti běžným vysokokapacitním NiMH akumulátorům. Takto nízkým samovybíjením se tak vyrovnává primárním (nenabíjecím) bateriím. Vydrží tak velmi dlouho v pohotovostním stavu, připravená ihned k použití. Zachovává si však výhody akumulátoru, tedy možnost opakovaného nabití (až 1000x) a schopnost dodávat velký vybíjecí proud. Dodává se v nabitém stavu, po vybaleníje tedy připravený ihned k použití. Je ideálním zdrojem pro výkonné spotřebiče, zejména digitální fotoaparáty, discmany, pohyblivé hračky a modely, nebo jiné přístroje s vysokými nároky na kapacitu a proudový odběr. Lze jej samozřejmě použít i do všech ostatních běžných aplikací.

Díky malému samovybíjení i tam, kde to dosud nešlo. Pro jeho nabíjení doporučujeme používat originální nabíječe Sanyo, nebo jiné, nejlépe automatické rychlonabíječe, např. MW 4798, MW 5798, MW 1278, MW 1270, nebo nabíječe Ansmann, viz kapitola 20. Akumulátor se dodává se v novém speciálním obalu. Novinka !
--------------------------------------------------------------------

Haubna: http://jaja.kn.vutbr.cz/~balik2/haubna.html

AERO:
1. Habna z uhlíku pevnostně a tvarově je nesrovnatelně rozměrově stáléjší než organická balza, která at' chceš nebo nechceš bude měnit objem přímo úměrně se vzdušnou vlhkostí

2.povrchová úprava laminátu je nesrovnatelně jednodužší a perfektnější než balzy ( stačí nátáhnout laminát tmelem Soudal Extra Fine - pod vodou přebrousit 220 smirkem - stříknout 2K polyurethanovým plničem - pod vodou s Jarem přebrousit zrnem 1200 a stříknout dvě mokré vrstvy 2K akrylu = výsledek je zrcadlový lesk s plnobarevným hlubokým odrazem obrazu.

o trvanlivosti a opravitelnosti laminátové haubny se nemá cenu nějak zvlášt zmiňovat - nedochází u ní ke kompresním poškozením, takže případná oprava je malá dětská slavnost

Vrypová pevnost balsa versus laminát atd....
------------------------------------------------------------------

Patrik-Hobbyteam 10.12.2006 Re: Připojení MC-22 na simulátor

cap232 (09.12.2006 16:16:43): kluci, tohle = DCS konektor - když zabudujete do MC-19 až 24 (nebo jen mc-19 a mc-24) tak můžete připojit simulátor bez jakýho koliv odpojení jiných kabelů. Vysílač zůstane vypnutý a při strčení zásuvky do DSC se samo zapne. Patrik-Hobbyteam

http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom2.php?idforum=8&r=1165748301&potec=667535
-----------------------------------------------------------------

tomasc 17.01.2007 Re: A123 a regulátor

janch (17.01.2007 09:18:57): Na JeTi regulátorech to jde pomocí Prog/JeTi Boxu snadno. Vyberu stejný počet článků a nastavím vypínací napětí na 2,0V. Pokud chci jít ještě dolů, využiju toho, že regulátor měří jen celý akumulátor. Takže počítá jen součet napětí. Např. chci jít na 8SA123 na 1,8V (14,4,V) nastavím 6lipolek na vypnutí při 2,4V (14,4V).
V takovém režimu však je skoro nutnost mít nastavené tvrdé vypnutí a pokud vypne (ještě jsem neměl tu čest), tak okamžité přistání.
Režim při proudu přes 80A. Maximálně co jsem dobíjel bylo 1950mAh. Takže rezerva.
SV: Vždy nastavit tvrdé vypnutí!

bida 17.01.2007 Re: A123 a regulátor
re-janch (17.01.2007 09:18:57): vypínací napětí je dle odběru pro 20A je to 2,8-2,9V a pro 40-50A 2,5-2,6V

----------------------------------------------------------------------------------------

cap232 04.02.2007 Re: zase kabinka

pad (04.02.2007 18:04:01): Hoj, na ty skořepiny to chce trochu cviku a umět namíchat sádru té správné hustoty... ani hustá ani řídká... a na model se sádra nanáší rukou .. jakoby se nahazuje ...
Sádra se míchá takto :
do vhodné nádoby si naleju vodu ... asi 1/2 množství , kolik chci sádry do vody sypu sádru : nejlépe sítkem, nebo rukou a drtím hroudy ... musí být krásně sypká... NEMÍCHAT !
sypat tak dlouho, až se sádra přestane potápět a vyplní veškerou vodu (i rohy) , pokud chci hustější, tak udělám malý "ostrůvek"
nyní porádně promíchám ... nejlépe rukou, nebo žlící ... opatrně abych neudělal bubliny a vše dokonale promíchal ..
na naseparovaný model nahodím opatrně první vrstvu .. dokonale musí pokrýt povrch bez bublin ..(síla asi 1 - 2 mm)
kolem modelu pozbírám přebytečnou sádru a vrátím do nádoby..
opatrně míchám sádru v nádobce a až cítím, že začíná houstnout ... jen malinko .. tak nahodím druhou vrstvu ...
pokud se mi to nezdá a mám ještě sádru (v závislosti na velikosti modelu) nahodím ještě třetí vrstvu, ale to sádra už dost tuhne a jde to hůř...
Stáhnu tuhnoucí sádru kolem modelu, abych vytvořil kolem "dělící roviny" pěkný límec, který formu vystuží a půlde sundat s podložky ... (podložka musí být hladká a naseparovaná) Jakmile začne sádra hřát, máme téměř hotovo .. jak dohřeje, můžeme sundat s podložky ... pro to je nejlépe sádru namočit vodou, nebo rovnou ponořit do horké vody, jde to pak líp ... vyjmu model a mám krásnou formu ...
Zdá se to být složité, ale není a po chvíli praxe to jde samo ...
tímto postupem se normálně dělají i velké formy na busty, plakety aj. ....
Takto zhotovené formy jsou jen na jedno použití, ale dejí se takto vytvořit i věci, které nemají "dotažené úkosy"
Navíc pokud se forma pro odlévání dobře naseparuje, tak pro oddělení modelu z formy stačí toto lehce poklepat a forma z odlitku sama odskočí ...
a pro odlévání se sádra míchá stejným postupem, jako pro formování, jen je třeba dát větší pozor na bubliny a odlévat zavčas ...
formu je nejlépe rozebírat v okamžiku, kdy začne hřát .. jak dosáhne max teplotu, chvíli počkat a rozebrat ....
Pokud ti ještě něco není jasné, rád odpovím




--------------------------------------------------------
Jesterice 13.02.2007 Re: Egypt - Hurghada

Filip (11.02.2007 17:39:25): Ahoj Filipe. Specialistou na Egypt je agentura Medinatours. Ať si vezmu služby všech agentur, se kterými jsem cestovala, tak tato pro Egypt vede. Jeden z majitelů je egypťan a mají své služby a hotely sakra obšlápnuté.
Pokud Tě nemohou dát na hotel, který sis vybral, pak se smlouvou zavazují a kupodivu i plní, že Tě ubytují na hotelu o min. * více. Delegát se o Tebe stará! Pošleš mu sms a delegát Ti sám volá zpátky.
Nedoporučuji Ti hotel přímo v Hurgádě. Nepotká Tě tam nic zajimavého jen nepříjemné zápachy tu a onde, hluk, nečistota. Hledej hotel mimo město - min. 10-15 km od města. Do města se dostaneš za pár šušníků hotelovými taxi, kteří Tě i v určitou hodinu zase vyzvednou. Areály mimoměstských hotelů jseou větší, hezčí a luxusnější. Je dobré volit hotel s hotelovým doktorem. Kdo zažil faraonovu pomstu ví o čem mluvím Ta moje po návštěvě lékaře trvala 15 min..
Pokud chceš tip na hotel, pak Sun Rise Garden Beach (nebývá běžně v nabídce). Služby i prostředí fantastické a personál zlatý. Např. když personál na pláži zjistil, že mám ráda slunce, chodil mi každou hodinu panáček na pláži natáčet kanape kolmo na slunce.




--------------------------------------------------------
Mody vrtulniku

Mod 1

Levy knipl: Klopeni (vyskovka), Vrtulka (smerovka)
Pravy knipl: Kloneni (kridelka), Kolektiv (plyn)

Mod 2

Levy knipl: Vrtulka (smerovka), Kolektiv (plyn)
Pravy knipl: Klopeni (vyskovka), Kloneni (kridelka)

Mod 3

Levy knipl: Klopeni (vyskovka), Kloneni (kridelka)
Pravy knipl: Kolektiv (plyn), Vrtulka(smerovka)

Mod 4

Levy knipl: Kloneni (kridelka), Kolektiv (plyn)
Pravy knipl: Klopeni (vyskovka), Vrtulka (smerovka)




----------------------------------
CORA 01.03.2007 Re: Li-Pol 2200 3S / 11,1 V Hyperion Litestorm

horejsi (01.03.2007 16:38:07):Hyperion=Polyquest=FlightPower ale vyrobce se jmenuje jinak

Nevím jak informuje Hyperion své výhradní zástupce, ale přímo od výrobce těchto článků (Enerland) vím, že při výrobě probíhá třídění a kvalitativně se mezi výrobky (byť stejného výrobce) nejen nedá dát rovnítko, ale co se kvality týče, je to kupodivu přesně opačně:
**************************************
1. FlighPower nesou označení nejlepší články
2. PolyQuest ty o něco horší
3. zbytek po vytřídění prodávají téměř "na kila" a jsou známé např. i pod označením Hyperion apod.
**************************************
Podotýkám, že se nejedná o tvrzení moje (já to neviděl), ale tvrzení výrobce - Enerlandu na výstavě v Norimberku. A tak na tom asi něco bude.

P.S. - mimo jiné to sdělili i vitovi, který tam byl nezávisle na mě ...




--------------------------------------------------------
nezhybacek 07.03.2007 Re: LipoCard versus Cellpro

ladak (07.03.2007 19:15:52): Zdravím, rád bych se podělil o mou zkušenost s LipoCardem. Běžně jsem nabíjel sady o kapacitě od 360 mAh až po 3900 mAh. Vždy se jednalo o zapojení 3s s balančním konektorem. Výsledky nabíjení byly vždy stejné. Na článku číslo 1 bylo napětí 4,13V na č.2 4,17V a na č.3 4,19V. Měřeno ihned po nabití. Při sledování průběhu jednotlivých článků na PC to vypadalo tak, že LipoCard si myslel, že na č.1 a 2 je napětí vyšší a záměrně omezoval na těchto výstupech nabíjení. Realita však byla jiná.
Pokud jsem takto nabitou sadu připojil na Zajíce, tekl článkem 1 a 2 plný nabíjecí proud, zatím-co článek 3 již omezoval. Při nabíjení nových 4s A123 vybavených servisním konektorem se napětí na jednom článku vyšplhalo až na hodnotu 3,79V. Po nabití jednotlivých článků samostatně, již bylo vše v pořádku. Deklarovaná přesnost měření je 50mv, což je dost.
Po sejmutí folie LipoCardu je vidět, že každý článek má svůj odporový dělič a z něj je vyhodnocování napětí jednotlivých článků....
Po zakoupení AQC-4FC od Dvorského bylo rázem po problému. Tolerance balancování 6mV je realita...



-----------------------------------------------------------------------------
PTI 02.03.2007 Re: MVVS 3,5 ccm

xpilot (02.03.2007 17:58:47): Úplně nekončí, nebo alespoň né teď. Ptal jsem se a napsalli mi toto:

Bohužel Vám informaci o omezení výroby menších kubatur žavících motorů musíme potvrdit.

V současně době již od nás nedostanete motory 3.5 a 7.5. V letošním nejpozději v příštím roce předpokládáme totální doprodej motorů 10.0cc. Nadále budou pokračovat motory 2-2.5ccm; 4.6ccm (4,0 +4,2); 6.5 a 8ccm; 15ccm.



--------------------------------------------------------------------------
carodej 13.03.2007 Re: Konion 1100 JETI / Hořejší ???

Re: vinklarek (13.03.2007 08:00:24): Jo to funguje ..., je to jako nějaký refresh (ale stačí jednou za 20 cyklu) ...
vinklarek 13.03.2007

Re: Konion 1100 JETI / Hořejší ???
jyrry (13.03.2007 07:47:31): Nabíjej na 4,1V (vhodnou nabíječkou) a každé desáté nabití srovnej/balancuj na 4,2V.


----------------------------------------------
mach 17.03.2007 Re: Letové zkoušky

emo (17.03.2007 10:55:24): Moje vedomosti jsou standardni. Precetl jsem si nejdrive nejakou literaturu o vrtulich, neco jsem si nechal vysvetlit od Ing. Lnenicky, abych v zapeti poznal, ze je to mnohem slozitejsi nez jak se na prvni pohled zda a ze to stejne nechapu.
Nechci nekomu vnucovat svoje dosavadni zkusenosti, casto se na DF doctu o tom, kolik maji nekteri vyzkumnici tahu svych pohonnych jednotek a je me z toho smutno.
Rad se podelim o svoje poznatky s provozem ruznych el. motoru.
Pred nekolika lety se k el. pohonu pro akrobaticke letani zcela jasne vyjadril Kral kdyz rekl: " chces si dobre zaletat s el. akrobatem? tak si kup Hackera, to je jedina moznost jak dostat z pohonu maximum." U A123 to plati na 100%. Ucinnost u techto motoru je o par procent vetsi nez u sebelepsi obezky.
V soucasne dobe letam (zatim 16startu a stale jeste zaletavam) Hacker 13XL, A123 11s2p, vrtule jedina mozna APC 22/12, regl Spin 99 v rezimu heli s nastavenim max. otacek na 5600ot/min. Model po zaletani dostane uhlikovou vrtuli, a snad i regl Spin 75, ktery je o neco lehci nez Spin 99. Soucasna hmotnost modelu je 4985g, kterou chci snizit pod 4900g.


------------------------------------------------------------------------------------------
Pes 20.03.2007 Re: Velikost digi fotek

peta01 (20.03.2007 10:14:10): Minimum pro tisk je 300dpi (bodů na palec) takže 9×13 cm fotka by měla mít 130/25,4=5,118 palců × 300 dpi=1535 pixelů na šířku. Kvalitní foto by ale mělo mít trochu více, těch 300dpi je tisková kvalita v časopisech.




------------------------------
bogar 16.04.2007 Re: Konion 1100 a A123

miko1 (16.04.2007 11:15:40): Milý kolego princip sériového a paralelního řazení článků je mi jasný, ale zřejmě jsem se v mém dotazu špatně vyjádřil . Psal jsem, že potřebuji nahradit 8s Li-pol PQ 3700 a tím je dané napětí tj cca 27,2V při zatížení . Mě šlo ovšem hlavně o proudovou zatížitelnost článků. Otázka zněla zda Li-ion Konion snesou při řazení 3p čili 3 články paralelně cca 55A po dobu 5 – 15s a cca 45A kontinuálně. Různé prameny uvádějí trvalý proud 12 až 16A pro jeden článek špičkově 19A. Pan Tinka z JETI mi po telefonu sdělil, že klidně 20A na článek. Čili cca 60A u sady xS 3P.

Takže mne zajímala praktická zkušenost, jestli je to pro tyto články reálné. To samé mne zajímá u článků A123, jestli při zatížení do 55A stačí x článků sériově nebo je už nutné řazení x S 2P.



--------------------------------------------
zami 25.04.2007 Studené A 123

Jen malá poznámka k těmto baterkám. (Mám 3 sady 10s1p a zatím jsem maximálně spokojen.) Na závody RCA do Plzně jsem přijel už v pátek. Udělal si pár tréninkových letů a aby druhý den nebyla honička s nabíjením všechny jsem je ještě večer nabil. V noci byla slušná zima (ráno jsem škrábal ze skla led), takže baterky v autě slušně prostydly. Před soutěží jsem zjistil, že se mi při posledním přistání ulomilo ostruhové kolečko a tak jsem provedl jeden zkušební skok, abych zjistil, zda to příliš neovlivní vzlet.
Ty studené baterky byly ÚPLNĚ MRTVÉ ! Takže pozor. Pokud chci od nich vysoký výkon již od začátku, je třeba je nabíjet chvíli předtím, nebo je předem zahřát.
Věřím, že většina uživatelů A123 toto ví, ale uvádím tento poznatek pro neznalé, aby nebyly překvapeni.



-------------------------------------------------------
pilot od boha 24.04.2007 Re: start motoru ZG-62 bez Easy startu

bulldog (22.04.2007 21:34:45): Obecně pro všechny: Start ZG 62 SL bez Easy startu je naprosto normální, bezproblémový a jednoduchý. Easy start je vyhazováním peněz. Je potřeba pouze jediná věc. Grif...... Stačí se podívat na někoho, kdo to umí. Já to tak udělal a tím jsem za easy start peníze nemusel vyhazovat, ale stejně tak mi připadá mimo mísu kupovat zapalování elektronické. Takže tady je recept:
Pro první starty vyšroubovat obě jehly cca 1,5 otáčky od dorazu. To zaručí, že motor chytne a lze ho seřídit. Teda pokud není jiná závada v palivové instalaci.
Dalším naprosto zásadní pomůckou je takzvaná "kouzelná rukavice" Bez její pomoci motor nechytne ! Je to rukavice nejlépe prstová lyžařská, pěkně vycpaná. Na tu je třeba v oblasti prstů nalepit mechovou gumu cca 15 - 20mm tlustou. Pěkně vcelku přes všechny prsty mimo palce. Sám jsem použil samolepící mechovku a celek potom omotal kobercovou páskou.
Vrtuli dát cca 2 cm před kompresi do polohy pro praváka tak na 2 hodiny( myšleno jako hodinová ručička velká). Dát sytič.
A z rozmachem tak ze 40 - 60cm vypálit vrtuli jednu "za uši" rukavicí. Takhle stačí několik úderů, až motor blafne. Vypnout sytič, malinko plynu a znova bouchnout. Možná několikrát, ale motor bez problémů chytá.
Celej vtip je v tom, že vrtule dostane pěkně mířenou ranou dostatečnou úhlovou rychlost, aby magneto hodilo jiskru. Pro nevěřící tomáše doporučuji vyzkoušet.......
Důrazně upozorňuji na kouzelnou rukavici, použitím obyčejné, nebo dokonce holé ruky hrozí, že bude dlaň a prsty jedna velká modřina od ostré odtokovky vrtule (vlastní zkušenost).
Právě jste ušetřili peníze a bolavé rameno. Když jsem toto nevěděl, motor nechytl, za to druhý den jsem neuzvedl ani párátko. Děkuji touto cestou tondovi Zedků, který na vlastní oči ukázal, že Easy start je k ničemu.
Motor prostě vyžaduje jinou techniku startu, nestačí jen tak převalit vrtuli přes úvrať. Děkuji za pozornost......



-----------------------------------------------
Z Helimanie:

Pozor na serva HS81 !!! Po určité době provozu se odvděčí tím, že "produkují" značné špičkové odběry, jako by jely téměř do zkratu. Protože toto není schopen ustát žádný BEC, může to znamenat také jeho konec či nadměrné zahřívání. BEC u Kontronika je zkratuvzdorný, tyto špičky se projeví větším poklesem napětí. To přináší problém při použití některých přijímačů, jako např. Schulze Alpha 8.35, který při poklesu napětí "zatuhne" na cca 0,5 sec. Tím zamrznou i serva a vrtulník se stane neovladatelným. Kombinace HS81 a Schulze Alpha 8.35 může být pro heli smrtelná

Tento případ se stal jednomu kolegovi, objevil se také při testech pohonu u "mipa". Ten se Sniperem nasimuloval tuto závadu HS81 tak, že prudce přejížděl kolektivem nahoru a dolů. Pokud tuto kombinaci používáte, je třeba buďto pravidelné kontroly "stavu" serv, nebo lépe připojit paralelně k BECu 4 článek nějakých malých NiMH (např. cca 300 mAh) pro pokrytí těchto špiček. Ale pozor! Ne každý BEC toto umožňuje. Kontronik však použití záložní baterie doporučuje i z bezpečnostních důvodů, proto je u něj záložní aku možno bez obav použít.




---------------------------------------------------------
dr.discus 18.05.2007 Re: Kvalifikovany odhad zivotnosti KOKAM 3200 SHD

huhu (17.05.2007 23:42:19):
Přesně !!!
Já jsem v lipolkách utopil hodně peněz a ověřil jsem si, že hlavní co limituje živtonost není ani skladování nabité/vybité, ani LowESR, ani superextranabíječka... hlavní je špičkový PROUD. Stačí chvilkově větší proud a baterka jde do ... Někdy se to blbě odhaduje, někdy člověk změří odběr za trochu jiných podmínek a řekne si, je to O.K., pak dáš třeba o 2cm delší listy, nebo letíš trochu razantněji, překročí se nějaký kritický proud, baterka se tím "načne" a za pár dnů letí do koše.




-----------------------------------------------------------------------
Re: Pomoc s nastavením Graupner MX 16

J-F (04.06.2007 19:05:07): Pokud se nastavuje přijímač R16scan na správnou frekvenci, je to nepatrně jinak, než se píše v českém překladu. Zapneš vysílač -potvrdíš frekvenci. Zapneš vypínač u regulátoru (přivedeš napětí do přijímače). Tužkou stiskneš tlačítko na přijímači a držíš tak dlouho, dokud LED nezhasne. Pak stisk povolíš, a stiskneš ještě jednou -krátce. Led se rozbliká, a jakmile začne trvale svítit, je hotovo.



--------------------
timi 07.06.2007 Re: instalace prijimace do modelu - vyreseno

timi (04.06.2007 22:01:51): Chtel bych podekovat vsem co mi tu odepsali. A jeste Marianovi_R ktery to se mnou resil pres ICQ.

Mel sem takovej problem s rusenim a kopanci a vypada to, ze sem to dnes vyresil. Treba by se to mohlo nekomu jako ja hodit, tak popisu co sem zjistil.
Vcera sem si byl koupit novej prijimac. Schulze Alpha 8.35. Dnes se vydal porovnat oba prijimace na louku. Jeste pred tim szatocil servokabely. A kabely mezi stridavym motorem a regulatorem zatocill do copanku - to sem se docetl v navodu schulze. Nainstaloval Schulze do modelu, pripojil vsechna serva, zasunul antenu u vysilace a nechal koukat jen prvni clanek, dal ho tak aby antena nemirila na model, plynova paka do pulky drahy a sel. Po ujiti 49 kroku serva zacala cukat, dioda udelala trojblik a o kousek dal uz zacaly kolisat i otacky motoru. Vratil sem se a zapojil stejne R16scan. U toho sem se k tomuti stavu dostal uz po 30 krocich. Takze to vypada, ze Schulze je na tom lepe. Otazka pro me zni proc? Trebas je to tou pajenou antenou u Graupnera. Nedalo mi a na posledni pokus rozmotak kabliky od motoru. Po 20 krocich se Schulze zblaznil. U Graupnera uz sem to nestihl, ale predpokladam, ze by na tom byl hure jeste driv.

Takze problem byl, ze sem nemel zamotane kabliky od stridaku. A druhej nejspis bude, ze mezi reglem a motorem je 20cm kabelu. Ma byt maximalne 12cm sem se docetl. Mam z toho radost, ze sem se neco noveho naucil

Tomas



---------------------------
t.pilot 07.06.2007 Re: A123 nákup

graup15 (07.06.2007 14:37:12):
kdo koupí baterii z e-bay doporučuji okamžitě baterii rozebrat a nabít po jednom článku samostatně a porovnat, dost se rozcházejí.Když se koupí baterie z Čech z jedné serie tak jsou úplně jiné,zvláště když je prodejce tak solidní,že je napasuje k sobě,to se nemusí vůbec balancovat.
Mám zkušenost s 32 ks z e-bay a je tam dost rozdíl.Bidovi jsem posílal grafy po třech nabitích.Každých čtrnáct dní baterii srovnávám a jsou tam rozdíly desetiny, vždy na jednom až dvou článcích.Jedná se o 32 článek nabíjený jako 4X 8 článků,tzn. srovnávám jednotlivé osmičlánky.Tento pack bych si nikdy netroufl nechat dojít až do vypnutí regulátoru(létám na čas),předpokládám,že by to mohl být velký problém.Nikdy jsem to ale nezkusil,protože když se vybíji 16S A123 seriově . Teoreticky může mít některý článek i 0V a regulátor nevypne,protože celkové napětí bude uspokojivé.



------------------
Tomashr 14.06.2007 Re: RCEJ na S400 - optimalizace pokračuje...

albisko (14.06.2007 13:10:02): No, teď už právě ani moc nežhavím - S400/4,8V, 2sLiPOL a převod 4,23:1, k tomu relativně malá vrtule 10x6. Proti předchozí konfiguraci s těžším převodem se motor neskutečně roztočil - na to stačí ucho, proud o něco poznání klesl, užitečný výkon na hřídeli ale jasně narostl, motor evidentně pracuje na přijatelné účinnosti, už to není tak velký přímotop.

albisko14.06.2007 Re: RCEJ na S400 - optimalizace pokračuje...

Tomashr (14.06.2007 13:15:12):
si pamatas ked som s tym prisiel ze to bude cesta na 4,8V a 2lipoly ,vsetci kecali z eto nepojde...........a vidis
ja tak isto tam mam 10/8 ale prevod hendrych ten 5,...:1

albisko 14.06.2007 Re: RCEJ na S400 - optimalizace pokračuje...

Tomashr (14.06.2007 13:28:10):
my sme na to dosli ked sme namiesto 8GP1100 tam svihli jeti 1100 2cl a dali "lahsiu" vrtulu 4,8V bola jedina cesta



-------------------------
bida 15.06.2007 Re: RCEJ na S400 - optimalizace pokračuje...

Efin (15.06.2007 06:37:59): 11/8 za větru a 12/8 za bezvětří....


------------------------

elepilot 14.06.2007 předstih vs. otáčky

kdyby to někoho zajímalo..
MEGA 22/30/3 PROUD OTÁČKY PŘÍKON pozn.
8S3P LION1100 33 32230 950 timing 4st - spin77opto
8S3P LION1101 34 32280 960 timing 10st-spon77opto
8S3P LION1100 35 33480 980 timing 15st- spin77opto (skutečně 33480, není to překlep)
8S3P LION1100 35 32320 980 timing 20st -spin77opto
- proud + příkon odečteny z watt´s up, otáčky z JETIBOXu




------------------
zami 20.06.2007 Hirotex 1500/(9)

Po soustavném přetěžování AXI 41/30/20 v mém modelu RCA a jeho shoření i s regulátorem jsem byl nucen vybrat nový pohon.
Původní sestava: AXI 41/30/20,Spin 99 Opto, 10s A123, vrtule 17/10, 6800ot/min.,příkon 1700W, letový projev velice slušný, hmotnost 3650g

Volba padla na Hirotex 1500. Po konzultaci s prodejcem byla dohodnuta úprava pro 10s A123. V pondělí jsem objednal a v sobotu jsem měl motor v ruce. Po montáži a seznámení jsem následující víkend jel na soutěž. Pro vyšší kapacitu jsem osadil 10s2p A 123. Nebylo to úplně ono. Model byl příliš těžkopádný. Na poslední let jsem použil 8s LiPol Hyperion 3700 - (o 700g nižší hmotnost) To už bylo něco jiného. Byly tedy provedeny úpravy.(přidání článku) Zde je výsledek: (hodnoty berte jako orientační) - měřeno Wattmetrem a ruč. otáčkoměrem.

Sestava: Hirotex 1500, SPIN 99 Opto, vrtule APC 19/12
1. měření: baterie 11s1p A123 - otáčky 5800
- napětí 29,6V
- proud 58A
- příkon 1700W
( S touto baterií se dá zalétat celá sestava RCA-ale je to kapacitně na doraz). Hmotnost modelu 3750g.

2. měření: baterie 9s LiPol Hyperion 3700 - otáčky 6240
- napětí 33V
- proud 67A
- příkon 2200W
(Veliká rezerva jak výkonu tak kapacity). Hmotnost 3800g

Letový projev s LiPol je až příliš agresivní a tak vyzkouším omezení max. otáček na 5700. Spolupráci s firmou Free-Air zatím hodnotím na výbornou.Ochota vyhovět, rychlost a kvalita je OK. Pokud motor vydrží alespoň jednu sezonu, budu maximálně spokojen.





--------------------------------------------
lv 10.07.2007 Re: Jak nabiji Hyperion 1210i

MartinM (10.07.2007 18:13:50): Pokial nevypína na 3,6V ale až na 3,7V tak sa nič nedeje. Koleno ja tak rýchle, že s 3,6 na 3,7V prakticky nestihne dodať žiadnu kapacitu.



--------------------------
carodej 16.07.2007 Re: Antény

zdzd (16.07.2007 15:32:08): No kvalitně udělanej pendrek, který je správně naladěný, ten dosah min cca 60% puvodní prutové anteny má. Dovolím si tvrdit že je dokonce lepší než prutová antena už ze zataženými dvěma články.
Takže pokud někdo jezdí do 100-150 m od sebe nebo létá tak do 300-400 m tak problémy mit nemusí. Vyzařovací chatakteristika pendreku je o dost jiná než prutové anteny.



---------------
Tomashr 29.10.2007 Re: Ion PRO+ v.s.DION

lubo (29.10.2007 09:56:04): Hele asi takhle - všechna tato letadla (ION, DION, Optima) ve verzi bez klapek mají trochu problém s rychlým zbržděním, pro přistání na cíl v soutěži to není zcela ideální, jednoznačně jsou klapkové lepší.

Zkusím to vzít postupně.
DION - kladem je celokompozitové provedení, slušná pevnost, pro někoho i velký trup, kam se dá naskládat spousta baterek. Je to z této trojice asi nejlepší volba pro "hotlinerové blbnutí", přitom docela slušně plachtí. Popravdě ale jsem ho ještě neviděl nějak slušně létat v RCEN, na přistání to není ideál. Jestli existuje i klapková verze, tak by to mohlo být lepší, tu jsem ale ještě neviděl.
ION je dost kultovní letadlo. Od zbylých se liší větším rozpětím (2m) v základní verzi, takže je lépe vidět a dá se dostat na menší plošné zatížení. Na druhé straně ale hlavně ve verzi s MH profilem při malé váze létá spíš hůř... Blbý je krátký trup - ať si říká kdo chce co chce, tak tohle je jasná chyba. Taky nemá právě ideální hloubku klapek, snesly by se o poznání hlubší. Nicméně ale létá dobře, o tom není sporu a když ho někdo má v ruce, tak je výborný i pro RCEN. Optima 3 (jinou bych pro nový nákup neřešil) je v případě koupě vyztužené verze podle mě o poznání líp udělaná než ION, má lepší poměr trupu i velmi optimalizované klapky. Dělají se navíc častěji ve verzi s pouze lakovaným povrchem, ve které se to chová zcela jistě lépe na menších rychlostech a při menším plošném zatížení. Abych ale jen nechválil, tak je dobře dodat, že je jednak proti Ionu menší, takže je o něco hůř vidět a ze záhadných důvodů s ní mají někteří lidi problémy - patrně při blbém seřízení výchylek a zároveň necitlivé pilotáži je schopná spadnout do vývrtky snáze než ostatní debatované. Při dobrém sladění je to ale nesmírně hodné letadlo.
Podle mě nelze určit jednoznačného vítěze - možná by mohla konkurenci přebít zvětšená Optima XL, ale tu jsem zatím v ruce neměl. Navíc se taky sluší dodat, že sice třeba chválím Optimu 3, ale když jse asi týden létal se Surprise 15 a pak jednou vytáhl nebohou Optimu, tak jsem konstatoval, že prostě nelítá. Teď nemyslím nic okolo stoupavosti atd., rozdíl je naprosto drtivý i v klidném plachtění, musí se zažít... Takže asi takto je třeba na Optimu, IONa a do značné míry i Diona hledět, jsou to všecno dobré modely, ovšem pořád je to řekněme střední třída, dá se jít ještě o hodně dále.



---------------
novfra 11.11.2007 18:01:54
Re: chcíplá autobaterie

jyrry (11.11.2007 16:46:09): On je to hit stále, jen se na to v záplavě automatických nabíječk za 500kč z hyper/super nějak pozapomnělo. Prostě nabíjíš, konec nabíjení Ti řekně hustoměr a baterka si chrochtá blahem.
Ty žárovky jsou tam ze dvou důvodů.
1. Řídíš jimi nabíjecí proud (paralelní řazení, třeba přes spínače, nebo více zdířek)
2. Taková nabíječka je "blbuvzdorná" (čti zkratuvzdorná) Spojíš + a - a jen se rozsvítí žárovky. pokud nepoužiješ A-metr, svit žárovek napoví jaký protéká proud.
Také okamžitě zjistíš, jestli je nabíječka funkční, prostě jen zkratuješ vývody, žárovky svítí, vše je OK.
Stejně jako není lepší nabíjení 0,1C (pro blaho aku, ne pro výkon) tak stejně není lepší nabíjení pro Pb kyselinové aku než trafo, jedna dioda a žárovka (y)



---------------
MomoBrut 18.11.2007
Re: serva do veloxe 2200
snail (18.11.2007 01:17:37): Muj prispevek z AKROFORA z 26/4/2007 a zkraceno:

Provedl jsem testy novych palubnich zdroju do obra, nejdriv v laboratori, pak v letadle. Jde o pouziti A123 sad do obrich modelu.

Proc A123 ?
1) Na rozdil od NiXX maji A123 minimalni samovybijeni, neni nutne pred kazdym letovym dnem dopredu dobijet. Proste je mozne nahle vyrazit na letiste.
2) Na rozdil od NiXX se A123 nemusi kontrolovat a formovat po delsi odstavce. Formovani 3 a vice sad v jednom modelu je pekny opruz, nehlede na to, ze muze byt tech obru v dilne i vic ...
3) Nekolikrate prokazana nespolehlivost NiMH clanku.
4) A123 se mohou nabijet vysokymi proudy, nabito muze byt velmi rychle.
5) Moderni nabijece pro A123 umi nabijet vice sad soucasne.
6) Na rozdil od Lipol jsou A123 robustni, neni problem s jejich fixaci ve vibrujicich modelech.
7) Na rozdil od Lipol maji A123 nizsi nominalni napeti, neni nutne pouzivat pro palubni elektroniku zadnou dalsi stabilizaci napeti a snizeni napeti.
8) Na rozdil od NiXX jsou A123 pri stejne kapacite podstatne lehci a daji vetsi proud.

2sA123 je mozne pouzit jako primou nahradu kvalitniho NiCD 5-clanku. Po nabiti a a kratkem odpocinku ma sada 2s napeti v rozmezi 7.05-7.1V na prazdno. Po zatizeni palubni elektronikou klesa napeti na 6.9V hned, po par minutach klesa na 6.7V a na teto hodnote se drzi po asi 80% provozniho casu behem vybijeni v modelu.

Pouzivam dvoje sady, propojene skrze schotkyho diody, na diode vznika ubytek asi 0.2V. Po zatizeni vsemi servy napeti klesa o dalsich asi 0.3V.

Takze se servy v klidu je napeti 6.7-0.2 = 6.5V , pri zatizeni vsemi servy je pak napeti 6.2V.

V modelu pouzivam 2 sady 2sA123 pro prijimac a serva a jednu sadu 2sA123 pro zapalovani. Nova zapalovani ZDZ umoznuji napajeni az do 9V, takze je mozne je napajet primo ze sady 2sA123.

Pokud je k dispozici nabijec FMA Cellpro4s, je mozne nabijet 2 sady soucasne primo v modelu pres servisni konektory na trupu modelu. Cellpru nevadi delsi kabely a konektory v ceste, jejich vnitrni odpor zapocitava ve forme ubytku a dle toho ridi proces nabijeni. Mam vyzkousenou delku labelu prurezu 0.35 mm2, delky 90 cm, dva servokonektorove propoje a propoj konektorem cellpro (dohromady 3 propojeni konektory). Tohle vse nabijec zvlada bez ujmy a dokaze nabijet proudem 3A.

Takze po ctyrech osmi-minutovych startech (vybito asi 190-200mAh z kazde sady) je dvojice sad 2sA123 nabita za asi 6 minut cisteho casu ... Sada pro zapalovani za asi 5 minut. Se zvysujicim se stavem vybiti doba nabijeni nebude umerne rust (bude kratsi nez umerne nasobna), doba nabijeni je hlavne dana dobou nabijeni ve stavu konstatniho napeti. Obrovskou vyhodou je monitorovani kazdeho clanku zvlast, clovek vidi napeti kazdeho clanku, tedy informovanost o stavu je dost dobra.

Jeste to nemam tolik otestovano. Mam s tim prozatim asi 25 startu. Osazeni 8x HS5625MG, 1x HS5955TG, prijimac JR RS10DS a vlastni sdileni baterii, ktere je tady uz v jinem foru (zadna veda).

Nevim, jak je to se servy jinych vyrobcu, tyto konkretni typy s tim nemaji problem.

Letal jsem s nimi celou sezonu a mam s nima hodne startu. Do obra uz jine clanky asi nedam, pokud nekdo neudela neco lepsiho nez A123. NiXX technologie ... kterou vidim u kolegu a vidim-li jejich problemy a hlavne jiste zazite navyky u me vyvolavaji mirny usmev na rtech ...

----------------------------------

Patrik-Hobbyteam 15.11.2007 10:38:50
Re: Jaké servo do HPI Savage X SS K4.6Kit(u)
Breakpain (14.11.2007 20:00:24): To Auto má váhu, velké kola a ne malou rychlost. A to vše má brzdit přes malé kotoučky. Tam je prostě třeba síla! I já v 1/8 Buggy mám 13-15kg servo a stejně po nějaké době odejde opotřebením, a to jezdím jen závody! To znamená 15x do roka a ne každou volnou chvíly jako vy s těma monstrama.

Prostě bych to nepodceňoval.

Velmi dobré servo je od THUNDER TIGER 1015 !!! Je za SUPER peníz a musím přiznat že i FUTABA kterou sám používám nestíhá co tohle servo umí a jak to hlavně umí.

Patrik

--------------------

Alf 7.12.2007 19:13:22 Re: Převodovka RCEJ+vrtule

jeremi (07.12.2007 18:21:12): Jirka Váňa dokáže na soutěži prodat vše, co má natrénováno. Přistává pravidelně za 100b a to každý na závodech nedokáže.

Převody létáme jak MP, tak Hendrych, žádný velký rozdíl ve výkonech nepozorujeme. Při převodu 3:1 používáme vrtuli 11/8, při převodu 3,6:1 stejně jako Tomáš 12,5/7,5, nebo 12/8 a motor všechny tyto kombinace zvládá.

--------------------

Pavel_K 20.12.2007 11:41:24 Re: MC-18 a USB prevodník

jewel (20.12.2007 10:25:43): Svou MC-20(skoro to samé jako MC-18) jsem zprovoznil takto: do Tx jsem osadil žákovský konektor originál Graupner (cca 300,-). Dál jsem dokoupil Hitec kabel USB/jack3,5 (cca 700,-) a funguje to - simulátor Aerofly.

------------

PILOTEK 01.01.2008 Re: LiFe A123 1100 (1200) mAh?

Steve (01.01.2008 21:56:23): ja na novú sezónu objednávam 11s4p Poweriony1300. S motorom AXI5345/14 a vrtuľou21/14 očakávam riadny fukot.

-----------

emo 23.01.2008 Re: Experiens

zami (22.01.2008 21:31:04): Myslíš zakrivené plochy trupu? Trup poťahujem najprv z hora a zdola - výrezmi tvaru pôdorysu trupu a následne z bokov - výrezmi s tvarom bokorysu. Navlhčený papier sa do istej miery prispôsobí. Tam kde sa neprispôsobí sa jednoducho nadreže a preloží cez seba. Po vyschnutí sa dá povrch brúsiť, tmeliť šľahaným tmelom a zase brúsiť. Lakované je to Polyurexom. No to vieš, od zrkadlového povrchu laminátového trupu, ktorý Ty vylúpneš z tej formy, to má ďaleko. Výhodou tej technológie ale je, že aj takýto model sa dá postaviť v obývaku. Rozpätie: 1860mm, dlžka: 1970. Hmotnosť bez pohonného akumulátora, regulátora a kužeľa 3600g. Ano pohon bude osvedčený: AXI 5330F3A, APC 21x14, Jeti spin 99, 2p11s A123.

-----------

libor66 29.01.2008 materiál

kdo hledá kde sehnat duralový nebo hliníkový materiál - našel sem slušnou firmu materiál do 2 dnu super ceny --ALUPA s.r.o. Pardubice 466304295

------------

marencak 22.02.2008 Napínací lak
Furt se tady řeší, kde koupit napínací a lepící lak:
www.aviatik.cz


--------------

Honda 25.02.2008 Re: Plastová okna

Jean (25.02.2008 09:34:51): Dobře. už nesnáším plastová okna ani práci s nimi. Ale poradím snad už naposled.

Kvalita odpovídá pořadí:
Kování: Roto, Maco, alternativně Siegenia-Aubi, Vinkhaus. Bacha už jsem viděl polskou jebku s drze odlitým názvem Roto s níž neměla společného krom názvu nic (kování jde ovládat poměrně ztuha)
Profily. Pěti nebo šestikomora.
Rehau je jedině Brillant. Nic jiného není a nemontuje se.
Veka - Softline profily nižší garnitury, Topline výborný profil (záleží jak z něj kdo dělá) KBE - koncern Sika dobrá kvalita v pětikomoře.
Salamander - dobrý profil nové moderní řady
Deceuninck Zendow - dtto
Gealan - S 3000 pětikomora z recyklátu s parametry horšími než starý již nevyráběný tříkomorový Rehau Basic.
Gealan S8000 - čtyřkomora o něco horší vlastnosti, ale vejde se tam velká výztuž. S 8000 šestikomora - marketingový tah - přidala se dovnitř jedna komůrka ale jnevejde se tam pořádná výztuž. Běda když dáš velký křídlo.
Aluplast - no comment.
Sklo.
Floatové sklo lité na cínovou lázeň = rovné a lepší vlastnosti plnění argonem na u=1 nebo 1,1 je standart
Teplý rámeček je plast nebo nerez = samozřejmost
Mikroventilace, bezp. pojistka = plusové body
Podmínky: NIKDY POLSKO NEBO NĚMECKO (STEJNĚ JE TO POLÁK) hlídat jestli je výroba od nás nejlépe na doporučení.

Montáží se dá zprznit totéž co výrobou a to dohromady šmejdským výrobkem.
(Příklad: přijde v noci polák na šichtu, násyp granulátu nechá a výjezd zrychlí o 30% Protokoly lomových zkoušek polské Veky a Rehau někde ještě mám (třetinová pevnost) Nebo oková nezinkovou výztuž, místo 1,6 nebo 2mm dá 0,6 pozink plech. Při kontrole magnetem jestli je v rámu výztuž se plech přizná . )

Kování kvalitní kování stojí 1000 až 4000 - žlutý ksindl třetinu. Totéž sklo. Profily jsem popsal. šrouby a tak dál.
Montáž : montážník který má za den 800 na šichtu tu práci zfláká, parozábrana, komprimační páska, začištění, mrazové mosty,...Nikdo to nezaplatí tak to nemontuje.Okno chčije jako kráva, kroutí se a nedovírá. Kování nejde seřídit - na slunci se roztáhne, že nejde otevřít a v mraze tam fičí. Popisovat rozdíly v gumách už nemám sílu,....
Teď mám na dvoře okna KBE za cca 1,5 mil. Kč.
Poláci 1.200.000,- Nejdražší Češi 1.900.000.
Tož tak H.

-------------

graup15 04.06.2008 Re: Serva pro Deimose III

angel-guardian (04.06.2008 20:42:19):
Tak si na ten samý třípolohový spínač dej..
1 poloha...normal ovládání,běží jen křidélka s danou diferenciací
2 poloha...běží křidélka s danou diferenciací a s nimi souhlasně i klapky(tzn hýbe se celá odtokovka jako jedno křidélko¨
3 poloha..butterfly s tím,že v prvních dvou polohách na plyn knyplu byl ovládaný motor a v třetí při butterfly máš plyn blokovaný ve stop a ta samá páka ti ovládá buttrefly.Navíc máš zápornou diferenciaci.Tzn křidélko už nejde nahoru,ale jen dolů.
Navíc při každé poloze můžeš přimíchat danou a jinou velikost výchylky Vop.
Tak..a jestli to zvládne DX7..tak good rádio...jestli ne..hračka pro děti.
Tohle totiž jsou základní a né jediné letové letové režimy...běžně se jich používá i 5.Tzn na dvou přepínačích.

---------------


SAVEX Ltd 19.10.2008 20:12:26
Re: Výběr návrh kotle

MartinP (19.10.2008 13:44:34): Taky mám dlouholeté zkušenosti a pár kotlů jsem už vyzkoušel tak že , v roce 1982 jsme koupili jako první kotel do staršího rodinného domku o podlahové výměře 120m2, kotel na uhlí Etka 12 KW . Docela byl problém s tímhle mrňousem starší byt vytopit. Často se chodilo přikládat a ráno byla zima že se nechtělo vylést z postele. V roce 1988 jsme přistavěli garáž, velkou koupelnu a stodola se upravila na dílnu. Celkem tak vytápěný prostor narostl na 220m2. Zakoupil se nový Dakon 24 "Dorka " . V pohodě vytápěl, ale muselo se skoro každý 4-6 hodin zase chodit přikládat , spotřeba uhlí byla ročně kolem 6-7 tun.

Po revoluci jsme v roce 1991 přistavěli další dílny a vytápěná plocha se zvětšila na současných 350m2. Dorka už nestíhala , přikládalo se skoro každý dvě hodiny a spotřeba uhlí byla 150t / rok

Nastala plynofikace a naskytla se mi " výhodná " koupě čtyř úplně nových litinových plynových kotlů 32KW REKO ( prodávalo Bytové družstvo Přeštice ze starých zásob - nikdy je nenamontovali) . Za všechny kotle jsem zaplatil 6 tis. korun. Jeden jsem hned prodal , jeden dal bráchovi jeden namontoval a poslední jsem si nechal na ND. Ten kotel dokázal sežrat plyn za 70tis/rok ( ještě za staré ceny , dnes by přišla topná sezóna s tímhle žroutem na 3x tolik ) . Teplo bylo všude to se musí uznat. Po prvním velkém zdražení plynu jsme pořídili v roce 1999 kondenzační Dakon 24KW a z baráku se pomalu stávala pěstírna plísní . Po nepřetržitém zdražování plynu jsem letos už byl na stejných platbách za topení jako se starým plynovým kotlem REKO.

Před týdnem mi namontovali Rojek KTP25 , první teplovodní kotel na dřevo. Týden si hraju na topiče a je to bomba. Kotel má několik možností regulace. Dokáže jet na 50% bez dehtování. Nejvíc se mi na něm líbí že všechny spaliny jdou přez zásobník kde se smíchají s přiváděným čestvým vzduchem a jsou přivedeny pod rošt kde dojde k dokonalému vyhoření všech těkavých látek. Neexistuje žádný kouř z komína - vzduch se jenom vlní . Na výstupu spalin z kotle jsem infra teploměrem naměřil max 196C a do komína mi jde jenom horký vzduch 98C , na konci komína jsem naměřil 65C horký vzduch.

V kotli je 109litrů vody. Po naložení a škrtnutí , se voda ohřeje na 60C za 30minut a termoventil začne přimíchávat zpátečku . Všechny radiátory ( 28 kusů celkem vody i s kotlem 320litrů ) jsou na 52C za cca 90minut. Večer kolem 00:30 jdu přiložit naposled 10 kg lisovaných dřevěných Ekobriket , nastavím na sporo a ráno v 8:00 jenom doložím .
V bytě máme pořád 24 -26C v dílnách je 25 + ( 42C má sušárna 20m2 ). Budu připojovat akumulační nádrže, které umístíme do sklepa - nádrže budou mít zatím 4 tis. litrů. Představuju si to tak že po natopení nádrží bych nemusel vůbec 3 -7 dní topit v kotli. Bude to taky znamenat až 30% úsporu paliva. V létě kotel napojím na ohřev bazénu ( 45tis. litrů ) na kotel je záruka 6 let , ale prý musí vydržet 30let.

Včera jsem na zahradě , kterou jsem v květnu koupil porazil pár starých švestek a ted je suším v sušárně v dílnách to švestkový dřevo voní jako v palírně slivovice Jinak jako palivo jsem si nechal zatím dovést 2 tuny dřevěné Ekobriket - tuna vyjde na 2.500,-Kč. Kolik za sezónu protopím atd ... dám v případě zájmu vědět.
Zatím teplu zdar



---------------------





HOME Akumulátory Elektromotory Motory Nabíječky Přijímače RC soupravy Regulátory Serva Stavebnice Vrtule
BAZAR   Download   JAK OBJEDNÁVAT - FAQ   Odkazy   Manuály   Žebříček RC souprav   Kontakt   Email-objednávka