Poznámka: Návod je dle českého překladu
částečně zestručněn, ale především upraven tak, aby byl pro
každého srozumitelný.
Návod k obsluze
Cockpit MM nabízí:
- 7 kanálů, FM (PPM)
- paměť pro 9 modelů s možností kopírování
- jednoduché programování pomocí jediného 3D ovládače a dvouřádkového LC displeje
- elektronické digitální trimy
- nastavitelné neutrály a koncové výchylky serv, reverzace všech
7 kanálů
- 9 mixů pro modely letadel - směrovka/křidélka (Combi),
diferenciace křidélek, V-mix, delta mix, mix křidélka/flaperony,
mix křidélka/brzdící klapky-spoilery, mix výškovka/motor/klapky
- 3 mixy pro modely vrtulníků
- 4 možnosti uspořádání kniplů
- dvojí výchylky pro 3 kanály
- exponencionální výchylky pro 3 kanály
- stopky, časovač provozních hodin
4.1.4 Montáž krystalů
Pár krystalů, který je přiložen k sadě, je nutno namontovat
(zasunout) do vysílače a přijímače. Krystal s modrým obalem a označením
"S" (zkratka Sender - vysílač) se po sejmutí spodního víka
vysílače zasune do patice na desce plošných spojů. Druhý krystal
se žlutým obalem (označen "E") se zasune do přijímače.
4.1.5 Kniply
U kniplů vysílače Cockpit MM lze nastavit tuhost vratných pružin,
délku kniplů a namontovat brzdu kniplu. Ta se používá u
funkce plynu (popř. klapek u bezmotorových modelů letadel).
4.1.6 Změna zapojení kanálů 5 - 7
Sedmikanálový vysílač Cockpit MM je vybaven 2 křížovými kniply
(4 proporcionální kanály) a dalšími ovládacími prvky (pro kanály 5 - 7).
Na desce plošných spojů je možné vzájemně přehodit konektory těchto ovládacích prvků -
k dispozici máme tahový potenciometr, otočný potenciometr (točítko) a třípolohový přepínač (pouze v setu Internacional).
5.1 Obsluha - úvod
Při vývoji Cockpitu MM byl brán zřetel na praktické možnosti
nastavení a jednoduchost programování. Před vlastním programováním
je nutno zvolit typ modelu - model "Universal" (U) pro modely
letadel, případně aut a lodí nebo model "Heli" (H).
Programování se provádí
pouze pomocí jediného ovládače - jde v podstatě o otočný
knoflík, který lze i stlačit (směrem dolů). Tímto ovládačem lze
prolistovat 6 různých menu, nastavit příslušné hodnoty a
tyto uložit. Nastavené funkce
jsou zobrazovány na dvouřádkovém LC displeji.
K návodu je přiložen jednostránkový přehled - schéma, které
je vhodné používat při vlastním programování (především na letišti).
5.2 Displej
Displej se skládá ze dvou řádků po 6 znacích. První řádek slouží pro orientaci a zobrazuje, kde se v programu právě nacházíte.
Spodní řádek zobrazuje nastavené hodnoty.
Na displeji se také zobrazuje aktuální nastavení elektronických trimů u kanálů 1 až 4.
5.3 Možnost změny jazyka
Vysílač komunikuje s uživatelem ve dvou světových jazycích -
v anglištině a v němčině. Změnu jazyka lze nastavit pomocí 3D ovládače.
5.4 Digitální trimy
Vysílač je vybaven digitalními trimy (u kanálů 1 až 4). Každé stlačení trimu je indikováno zvukově. Trimy jsou natolik inteligentní, že nedovolí překročit nastavení koncového bodu
serva (krajní polohy serva). Nastavení trimů je zobrazováno na displeji
a nastavení trimů lze uložit.
6. Paměť pro uložení nastavení modelů
Vysílač je vybaven pamětí pro 9 modelů. Číslo modelu je zobrazováno
na displeji. Pomocí 3D ovládače můžete dle potřeby zvolit nastavení
příslušného modelu a lze rovněž kopírovat nastavení konkrétního modelu.
7. Obecná nastavení
Vysílač při provozu kontroluje napětí vysílačového akumulátoru
a zvukově indikuje pokles napětí pod nastavenou úroveň. Tuto
úroveň napětí lze nastavit v rozmezí 6,8 V až 7,4 V (tovární nastavení
je 7,0 V). Indikace je dvoustupňová - napřed alarm upozorní
pípnutím, a při dalším poklesu napájecího napětí alarm zazní trvale.
Nastavení 6,8 V lze doporučit pro motorové
modely letadel, případně modely aut. Nastavení vyšší pro termické
modely letadel apod.
Vysílač je rovněž vybaven provozními hodinami - zobrazují hodiny
a minuty provozu od zapnutí vysílače. Podle těchto hodin
lze také orientačně určit kolik času zbývá do ukončení činnosti
vysílače.
8. Nastavení nového modelu
8.1 Připojení serv k přijímači
Na výstup přijímače 1 připojíme servo křidélek, na 2 - výškovku,
na 3 - směrovku a na 4 - servo plynu (nebo regulátor pro elektromotor, popř. servo(a) klapek u bezmotorových modelů), případně na další výstupy dle potřeby.
Pokud použijeme pro ovládání křidélek 2 serva, tak připojíme
druhé servo křidélek na výstup 5.
U modelu s motýlkovými ocasními plochami připojíme serva těchto
ocasních ploch na výstup 2 a 3 (výškovka, směrovka). A u modelu typu delta zapojíme
serva elevonů na výstup 1 a 5.
Je samozřejmé, že u každého typu modelu (kromě standardního
- jedno servo pro křidélka) je nutno aktivovat
příslušný mix.
V českém překladu a v originálním návodu je dále popsáno zapojení
pro modely vrtulníků. Vzhledem k tomu, že tato
souprava má pro tyto modely jen nejzákladnější mixy,
je zbytečné zde popisovat tato zapojení.
8.2 Příprava paměti pro uložení nového modelu
Před nastavením nového modelu se při změně typu modelu resetují nastavené údaje dle výchozího nastavení výrobce.
8.2.2 Režim kniplů
Vysílač lze nastavit do čtyrech různých režimů kniplů.
Doporučené nastavení je: levý knipl - výškovka/směrovka a pravý
knipl křidélka/plyn (klapky u bezmotorových modelů).
8.3 Nastavení dráhy serv
8.3.1 Reverzace a změna střední délky pulzu
U všech sedmi kanálů jde nastavit reverzace chodu příslušného
serva. A také lze změnit nastavení střední délky pulzu - při použití
serv Multiplex nastavíme hodnotu na 1,6 ms, u ostatních hodnotu 1,5 ms.
8.3.2 Koncové výchylky a neutrály serv
Vysílač umožňuje u všech sedmi kanálů (serv) nastavit koncové
výchylky serv a jejich neutrály.
Vysílač Cockpit MM v setu Internacional je vybaven přepínačem dvojích výchylek. Dvojí
výchylky jsou možné u směrovky, výškovky a křidélek. Výchozí nastavení
je pro všechny tyto kanály 60 %. Samozřejmě je možné tyto hodnoty změnit, případně vypnout -
nastavíme hodnotu 100 % a tím i po přepnutí přepínače nedojde k žádné změně.
8.4.2 Exponencionální výchylky
Vysílač Cockpit MM je rovněž vybaven u třech kanálů - směrovky, výškovky a křidélek
možností použití exponencionálních výchylek. Toto nastavení umožňuje zmenšit citlivost ovládání
kolem neutrální polohy serva. Doporučené nastavení je 40 - 60 %. Vzhledem k tomu, že vysílač není vybaven vypínačem těchto výchylek, je nutné vypínat/zapínat tyto
výchylky v příslušném menu při programování.
8.5 Mixy pro modely letadel
8.5.1 Spínač Combi - mix křidélka/směrovka
Přepínač Combi umožňuje zapínat tento mix. Poměr tohoto mixu lze rovněž nastavit
v příslušném menu. Lze rovněž nastavit nadřazenost jedné nebo druhé funkce.
8.5.2 Mix motýlek
Pomocí tohoto mixu lze řídit model s motýlkovými ocasními plochami.
8.5.3 Mix delta
Mix delta je potřebný pro ovládání modelů typu delta a modelů samokřídel. Tyto
modely nemají klasické ocasní plochy a funkci výškovky a křidélek přebírají
elevony na křídle. Elevony - v podstatě křidélka se vychylují souhlasně - vykonávají
funkce výškovky nebo nesouhlasně - vykonávají funkci křidélek.
8.5.4 Mix křidélek - při použití dvou serv v křídle
Pokud chceme pro ovládání křidélek použít dvě serva - každé pro jedno křidélko, musíme aktivovat
tento mix. Druhé servo připojíme na výstup 5 přijímače. Konkrétní hodnoty
výchylek nahoru a dolů nastavíme v příslušném menu programu.
8.5.5 Mix křidélka/flaperony
Tento mix je výhodné použít především u termických větroňů.
Při průletu klesavým proudem aktivujeme příslušným přepínačem tento mix
a vychýlíme křidélka o cca 10 % výchylky nahoru (lze nastavit v programu).
Tím dojde ke změně profilu křídla -
a ke zvýšení rychlosti letu modelu.
8.5.6 Mix křidélka/spoilery
Tento mix použijeme při přistávání - můžeme nastavit - vychýlit obě křidélka
nahoru (dolů) a tím dojde ke zpomalení modelu při přistávání. Samozřejmě je nutné, aby
každé křidélko mělo své vlastní servo.
8.5.7 Mix výškovka/plyn/klapky
Tento mix umožňuje kompenzovat klopivý moment, který vzniká při manipulaci s plynem
nebo klapkami. Výškovka se dle nastavení vychýlí tak, že tento klopivý moment
automaticky vyruší a tím usnadní řízení modelu např. při přistávání (při použití klapek)
nebo při startu (plyn).
8.6 Mixy pro modely vrtulníků
Lze nastavit mix statického vyrovnávání ocasního rotoru, zapnutí autorotace přepínačem a
předvolbu plynu.
9. Ostatní funkce
9.1 Stopky - lze nastavit v kombinaci s alarmem (zvukovou signalizací)
nebo s funkcí plyn. Obě kombinace se zapínají třístupňovým přepínačem
(je už nainstalován na vysílači).
9.2 Provoz instruktor/žák - je možný v kombinaci s jiným vysílačem
Multiplex který má zabudovaný spínač instruktor/žák.
10. Kontrola kanálu - při zabudování dodatečného modulu do vysílače
lze kontrolovat zda na příslušném kanále již nepracuje jiný vysílač -
na vysílači se rozsvítí v tomto případě červená kontrolka.
11. Tato kapitola v originálním i českém překladu popisuje tipy pro
zabudování přijímače a jeho antény do modelu.
12. Diagnostický provoz - k nastavení a kontrole můžete svůj model
propojit s vysílačem diagnostickým kabelem. Z vysílače přitom není vysílán VF signál.
Tímto způsobem získáte v podstatě něco jako "inteligentní tester serv."
13. Záruka a servis - výrobce poskytuje záruční dobu 24 měsíců a zajišťuje servis přes dovozce - f. RCM Pelikán Pardubice.