Stavebnice je určena pro zkušenější modeláře, kteří si chtějí zalétat s vícemotorovým modelem. Součástí stavebnice není zatím český návod, ale stavba dle dvou explozivních nákresů je velmi snadná i rychlá. Navíc jeden z výkresů dle očíslování jednotlivých montážních kroků velmi názorně přibližuje vlastní stavbu.
Před stavbou si opatříme základní nářadí a lepidla: ostrý nůž, malý křížový šroubovák, malou pilku, modelářské špendlíky, dřevěné kolíčky na prádlo, brusný špalík se smirkovým papírem, průhlednou izolepu (na panty), lepidla Purex (lepení dřevo/Elapor), vteřinové lepidlo střední - (lepení dřevo/dřevo a dřevo/plast) a 10-ti minutové Epoxy a další.
1
Vlepíme Purexem dva dřevěné špalíky do kabiny - jeden na dno a druhý na demontovatelnou kabinu. Do ní rovněž vlepíme 2 kusy č. 41 - zarážky.
2
Na servo pumovnice - nejlépe C577 Graupner - namontuje delší páku č. 57, která je součástí stavebnice.
3
Na servo dále namontujeme gumové průchodky a duté nýtky a na dílu č. 33 si vyznačíme a následně vyvrtáme 4 otvory pr. 1,5 mm (je výhodné zbytkem překližky zesílit části tohoto dílu a to tam kde budou tyto otvory vrtány.
Servo do tohoto dílu upevníme pomoci 4 vrutů (jsou součástí příslušenství serva). Poté celou pumovnici postupně slepíme - dbáme na kolmost jednotlivých dílů. Nezapomeneme vyvrtat 4 otvory pr. 2 mm pro dveře pumovnice - do dílů 31 a 32.
4 + 5
Do výškovky vlepíme dřev. zesílení a přilepíme ovládací páčku do které následně našroubujeme variabilní koncovku. Nožem prořežeme výškovku po délce ohybu, přelepíme izolepou a až nakonec pilkou "uvolníme" vlastní výškové kormidlo.
6 + 7
Z kýlovky vyřežeme směrové kormidlo a řezy začistíme brusným špalíkem. Upravíme páčku kormidla - odřežeme dle obrázku 4 a pomoci dílů 2x 47 a 48 vlepíme do směrovky. Po zaschnutí namontujeme var. koncovku a Purexem zalepíme 2 panty do předem nožem vyřezaných štěrbin. Ke kýlovce zatím nelepíme.
8
Slepíme sestavu která ovládá směrové kormidlo. Použijeme část plastové trubičky délky 85 mm, kterou odřežeme z přiloženého bovdenu. Namontujeme ostruhové kolečko a sestavu vlepíme do trupu.
9
Slepíme oba podvozky - jeden pravý a druhý levý a po zaschnutí namontujeme kola včetně jejich pouzder a jistících kroužků (celkem 4 kusy). Nezapomeneme také na montáž 2x 2 vrutů, kterými zajistíme podvozkové nohy (otvory pro ně si musíme vyvrtat).
10 + 11 + 12
Na obě poloviny křídla Purexem přilepíme překližková kořenová žebra. Po zaschnutí vlepíme do námi předvrtaných otvorů aretační kolíky pr. 6 mm (měly by vyčnívat cca 5-10 mm) a 2x plastovou trubku pro spojku křídla (Epoxydem). A potom přišroubujeme i háčky pro zajištění obou polovin křídla.
Odstraníme nožem "technologické nálitky" v drážce pro nosník v obou křídlech (6x) a v drážce servokabelu serva křidélek (4x).
13
Na servokabely křidélkových serv připojíme prodlužovací servokabel o délce cca 30 cm (2x) nebo vpájíme mezi rozstřižený servokabel mezikus o délce opět cca 30 cm.
14 + 15 + 16 + 17 + 18
Podobně jako v bodu 5 "vyrobíme" funkční křidélka včetně zalepení ovládací páčky Epoxydem. Namontujeme po mírné úpravě šachet nožem obě serva křidélek (HS-81) a připájíme silové kabely k elektromotorům včetně odrušovacích kondenzátorů - předem ovšem na hřídele elektromotorů natlačíme přiložené vrtule a nezapomeneme kabely předem provléci kořenovým žebrem.
Pomoci "Z" táhel spojíme serva křidélek s ovl. páčkami a táhla vsuneme do var. koncovek které namontujeme na páčky.
Zalepíme Purexem do každé poloviny křídla 2 výstužné balzové nosníky, které zakryjí silové kabely a servokabely. Nosník kryjící silové kabely (=dvoulinka) můžeme nožem upravit - ztenčit.
19
Serva křidélek a elektromotory zajistíme Epoxydem a nalepíme do křídla i hlavní podvozek, který zajistíme 2x 2 vruty.
20 + 21 + 22
Sestavíme dveře pumovnice - z trubičky-bovdenu odřežeme 2 kusy délky 35 mm a kusy délky 45 mm; z hliníkového drátu odřežeme 2 kusy délky 40 mm a 2 kusy délky 65 mm (delší ohneme o 90° 10 mm od konce). Sestavíme dle obrázku a vlepíme Epoxydem do dveří pumovnice. Do dveří rovněž vlepíme 2x balzové zesílení a 2x páčku.
23 + 24 + 25
Namontujeme serva kormidel do zadní části trupu včetně prodlužovacích servokabelů. Vlepíme kompletní VOP a poté ohneme o 90° drát pro ovládání směrovky. Vlepíme kýlovku a zalepíme směrovku - panty a zajistíme celou SOP klínkem 46.
26
Model vyvážíme dle obrázku - těžiště je na hlavním nosníku křídla.
27
Výchylky: směrovka 30/30 mm, výškovka 20 mm nahoru a 10 mm dolů, křidélka 20 mm nahoru a 10 mm dolů (diferenciace 50 %).
Pár tipů
elektromotory je vhodné vyosit na -3° (lože v křídle jsou vyoseny cca na +3°!)
těžiště je nutné posunout o 1,5 cm dopředu
při použití 8-článku původní elektromotory s vrtulemi přiloženými do stavebnice odebírají 4x 13 A!, při použítí 8-článku doporučujeme elektromotory Speed 400/7,2 V a vrtule Graupner Nylon 15/7,5 cm nebo 15/10 cm (použijeme 4 unášeče od firmy www.mpjet.com)
původní silové vodiče je vhodné nahradit vodiči o průřezu 1,5 mm2 se silikonovou izolací a zkroutit je do copánku = potlačení rušení
regulátor je nutné během letu chladit, což je prakticky nemožné a proto je vhodné zvětšit plochu chladiče regulátoru na 3-násobek - lze použít hliníkový/duralový plech (vyzkoušeno úspěšně u regulátoru JES 045)
2 plastové díly - výlisky lože pro baterie a do pumovnice není nutné použít - jen překáží a zvyšují zbytečně hmotnost modelu
servo pumovnice je vhodné instalovat do přední části pumovnice a přijímač do zadní části - potlačení rušení od silových vodičů
podvozek je vhodné zajistit delšími vruty než jsou ve stavebnici, nejlépe pr. 2,5-3 mm a délky cca 30 mm (našroubujeme do dodatečně vlepených dřevěných špalíků)
model snadno vzlétá i z 5-ti cm trávy, při přistání ovšem původní plastová kola netlumí nárazy při přistání - je vhodné použít mechová kola nebo polopneumetická kola pr. cca 70-90 mm
model Cargo má nezáludné letové vlastnosti a létá nádherně pomalu i na půl plynu a navíc má velmi nízkou minimální rychlost = lze snadno a ladně přistávat
odolnost modelu při případné havárii je vysoká - utrhne se jen čumák modelu před křídlem, který lze snadno a rychle přilepit
pro modeláře-maketáře je velmi snadná přestavba na americký 4-motorový bombardér B-17 (z 2. svět. války)
model Cargo byl testován v časopisu RC modely 11/2001