Rychlostavebnice Piper J3 Cub firmy P & C patří do skupiny modelů - hraček, které mají upoutat zájemce o skutečné modely letadel, resp. o modelařinu obecně. V kompletní stavebnici je téměř vše potřebné pro sestavení a létání modelu Piper. Je nutné pouze dokoupit 8 tužkových baterií v běžném maloobchodě s elektropotřebami.
Piper je vhodný pro létání za bezvětří nebo za mírného vánku - do 3 m/s.
Příprava a sestavení modelu
připojte pohonnou baterii 6 V/ 300 mAh k síťovým nabíječi a nabíječ připojte k síti 230 V/ 50 Hz na cca 1,5 hod. Po této době nebo v případě, že je baterie horká (50° C), baterii odpojte
Nadměrné nabíjení by mohlo způsobit poškození. Je rovněž nutné, baterii před nabíjením vybít a zajistit tak cyklus "vybití - nabití."
nasuňte vrtuli na hřídel elektromotoru, tak aby mezi vrtulí a přídí modelu byla mezera cca 2 mm
připojte kovové táhlo k páce na směrovce - pro začátek do krajní polohy (malá citlivost řízení)
zasuňte podvozek do trupu
sestavte křídlo: přiložte k sobě jednu polovinu křídla a středovou plastovou výstuhu a spoj omotejte tenkou průhlednou lepící páskou; potom takto upevněte i druhou polovinu křídla; křídlo se tímto způsobem zpevní a výstuha zajistí správné vzepětí obou polovin křídla (15°) - velmi důležité pro vlastní ovládání modelu
správná poloha těžiště: do trupu - úplně dopředu za elektromotor vložte pohonnou baterii (zatím nepřipojujte k regulátoru) a připevněte křídlo - stačí dvěma gumovými oky; potom celý model pod křídlem podepřete prsty tak, aby byl trup vodorovně; poloha těžiště musí být v 1/3 od náběžné hrany křídla - pokud tomu tak není, je nutné dovážit model vpředu (stačí vpředu z venku trupu přilepit lepící páskou minci nebo olůvko)
Předletová příprava - před 1. letem
vložte do vysílače 8 tužkových - nejlépe alkalických článků
zapněte vysílač - obě barevné diody musí svítit (pokud jedna z nich během letu zhasne, je nutno články po přistání vyměnit)
připojte pohonnou baterii - POZOR - elektromotor se krátce roztočí
kontrola ovládání: model postavte před sebou na pevnou podložku vrtulí vpřed a při pohybu obou pák na vysílači (=kniplů) sledujte pohyb směrového a výškového kormidla - při pohybu pravého kniplu doleva se musí směrové kormidlo vychýlit rovněž doleva (při letu poletí model doleva) a při pohybu levého kniplu dolů (= k sobě) se výškové kormidlo musí vychýlit nahoru (a model při letu poletí nahoru) - ovládání je podobné jako u skutečného letadla
POKUD tomu tak není, je nutno otevřít víčko vysílače a vedle vložených článků přepnout příslušný přepínač CH1 nebo CH2 (poloha NOR nebo REV)
kontrola trimů: vedle dvou kniplů jsou 2 malé páčky - tzv. trimy. Trimy mají být před letem ve středové poloze s tím že rovněž kormidlo směrovky i výškovky musí být v neutrálu
POKUD tomu tak není, je nutné přihnout Z-záhyb na táhle nebo povolit malým křížovým šroubovákem páčku na servu a páčku přesadit o 1-2 zoubky požadovaným směrem
1. let
zapněte vysílač
vložte nabitou baterii do trupu a připojte ji na regulátor
připevněte křídlo - stačí použít 2 gumové oka
stiskněte startovací červené tlačitko na trupu a na vysílači přepněte přepínač (vrtule se roztočí) a model hoďte vodorovně vpřed proti větru - je velmi vhodné, aby první let provedl zkušený modelář, který model na zemi seřídí a za letu vytrimuje
během letu pomalu vystoupejte do výšky cca 50-100 metrů a vyzkoušejte si ovládání modelu a trimy nastavte tak, aby model proti větru letěl přímo a vodorovně
Přistání
po cca 5 minutách se vrtule automaticky zastaví (napětí baterie kleslo pod výrobcem určenou hodnotu) a je nutné přistát
model z výšky pěkně klouže pod úhlem cca 20° a je dost času najít si vhodné místo k přistání
přistávejte proti větru a cca 1 metr nad zemi opatrně přitáhněte knipl výškovky k sobě - model vytratí rychlost a přistane
z trupu vyjměte pohonnou baterii a nechte ji vychladnout - cca 10 minut a až po této době ji můžete opět začít nabíjet